Inzichten
15 minuten

Google Mijn Bedrijf: Hoe belangrijk is dit voor je lokale vindbaarheid?

Als ondernemer heb je vast en zeker wel eens iets gehoord of gelezen over “Google My Business”. Of “Google Mijn Bedrijf” in het Nederlands. Google Mijn Bedrijf is bestemd voor bedrijfseigenaren die via Google meer informatie over hun bedrijf willen verschaffen. De gebundelde informatie wordt rechts in Google getoond als je op een bepaald bedrijf zoekt. Dat is super handig voor klanten en potentiële klanten. Maar waarom is Google Mijn bedrijf belangrijk voor je lokale vindbaarheid en hoe beheer je jouw bedrijfspagina? In dit blog geven wij hier de antwoorden op.

Inhoudsopgave

Google Mijn Bedrijf bestaat al jaren

Vergis je niet, want Google Mijn Bedrijf bestaat al jaren! Dus veel concurrenten zijn je al voorgegaan en zij werken al enorm veel met de tool die Google voor bedrijfseigenaren gratis beschikbaar heeft gesteld. Gebruikers gebruiken de informatie om na te kijken waar een bedrijf gevestigd is, wanneer de openingstijden zijn, hoe je met een bedrijf in contact kunt komen en waar je ook recensies van andere klanten kunt lezen. Door deze informatiestromen te bundelen krijgt een gebruiker met één simpele zoekopdracht enorm veel informatie te zien en de drempel om met een bedrijf zaken te doen wordt alsmaar lager.

Alles invullen is de sleutel

Misschien zit je helemaal niet te wachten op nog een kanaal dat je moet aanmaken en moet beheren, maar Google Mijn Bedrijf biedt enorm veel voordelen voor bedrijven. Natuurlijk is dat ook wel deels afhankelijk van in welke markt je jezelf bevindt, maar het staat buiten kijf dat vrijwel ieder bedrijf van Google Mijn Bedrijf kan profiteren. Om relevant te zijn en te blijven is het wel van belang om het profiel zo compleet mogelijk in te vullen. Een foto en de openingstijden zijn van verre voldoende om als relevant te worden gezien en om klanten goed te kunnen bedienen. Dus het zo compleet mogelijk invullen van de informatie in Google Mijn Bedrijf is de sleutel tot het mogelijke succes!

Google Mijn Bedrijf is meer dan een blokje aan de zijkant

Google Mijn Bedrijf is veel meer dan een blokje aan de zijkant in de zoekmachine, want de informatie staat ook in contact met andere diensten die Google aanbiedt. Denk aan Google AdWords, Explore en andere zaken die bedrijfsinformatie kunnen gebruiken om (potentiële) klanten te kunnen bedienen. Stel je toch eens voor dat iemand middenin een wijk staat met een lekke fietsband? Dan kan hij of zij via Google Explore snel opzoeken waar er in die wijk een fietsenmaker aanwezig is. Je slaat jezelf voor het hoofd als je jouw locatie niet hebt ingevuld, want nu loop je een potentiële klant mis! Terwijl je concurrent in misschien wel dezelfde of de aangrenzende wijk van jouw misser profiteert, omdat hij zijn gegevens wel compleet heeft ingevuld!

Het Google review platform

Google Mijn Bedrijf is ook een review platform waar gebruikers en klanten recensies over jouw bedrijf kunnen plaatsen. Google reviews zijn ontzettend belangrijk en vaak ook nog eens te koppelen met andere platformen zodat recensies op een centrale plek worden weergegeven. Voor jezelf is dat ook handig. Zeker als je voor verschillende platformen hebt gekozen. Daarnaast geeft het ook een vertekend beeld als je bijvoorbeeld een beroemd platform, zoals Trustpilot 4,5 sterren bereikt terwijl je op Google Mijn Bedrijf wordt beoordeeld met 4,1 sterren. Google reviews zijn ook van waarde voor je SEO, want hoe meer recensies je met een hoge score verzamelt des te meer autoriteit je verwerft. En meer autoriteit houdt in dat Google jouw bedrijf als relevant gaat zien en dus ook jouw website hoger gaat ranken. Terwijl je gebruikers optimaal bedient door de mogelijkheid om een review achter te laten te geven. Het is wel van belang dat je op zowel positieve als negatieve recensies reageert. Bij een negatieve recensies is het belangrijk om openbaar een fout of een probleem te erkennen en om vooral te laten zien hoe deskundig je de klacht hebt opgelost. Dat geeft potentiële klanten meer vertrouwen om toch met jouw bedrijf zaken te doen.

Het helpt je lokale vindbaarheid

Veel klanten en bedrijven doen graag zaken met lokale bedrijven. Zo steunen zij het lokale ondernemerschap en bij het after sales traject is een aanbieder slechts enkele kilometers van je verwijdert. Via Google zoeken mensen heel vaak op lokale bedrijven. Of je nu een online marketingbureau, restaurant of een café hebt. Met Google Explore kunnen potentiële klanten ook via Google Maps heel eenvoudig zien welke bedrijven waar gevestigd zijn. Gebaseerd op de locatie waar ze zich bevinden. Zo zien ze binnen een handomdraai bij welke bedrijven zij in hun buurt terechtkunnen. Dan wil je natuurlijk wel aanwezig zijn met jouw bedrijf! Ben je (al) aanwezig? Dan kun je in stijging in klandizie en dus ook omzet verwachten!

Hoe te beginnen?

We hebben je nu al een aantal belangrijke redenen gegeven waarom je vandaag nog een bedrijfspagina op Google nodig hebt, maar hoe ga je beginnen? Een bedrijfspagina in Google Mijn Bedrijf aanmaken is relatief simpel. Je logt eerst in met een (zakelijk) Google-account en je start de wizard voor het aanmaken van een bedrijfspagina. Je volgt simpelweg de stappen die je op het scherm krijgt te zien. Leuk en aardig denk je nu, want nu kan iedereen willekeurig een bedrijfspagina aanmaken. Ook als ze de concurrentie bijvoorbeeld de loef af willen steken, maar gelukkig is er een goede beveiligingsmethode. Je moet namelijk de bedrijfspagina claimen voordat je echt aan de slag kunt gaan. Met een uitgebreid verificatieproces (digitaal of per post) kan Google jou als bedrijfseigenaar identificeren en het bedrijf enkel aan jouw account toewijzen.

Stappen doorlopen en alles invullen

We hebben het al eerder laten doorschemeren, maar Google Mijn Bedrijf komt het beste tot zijn recht als daadwerkelijk alles goed is ingevuld. Vul dus ook zoveel mogelijk in als je aan de de slag gaat met Google Mijn Bedrijf. Google neemt je stap voor stap mee door de zaken die je kunt invullen dus er is weinig tot nauwelijks kan dat je iets mist. Het is wel belangrijk om het goed in te vullen. Zo is het ontzettend belangrijk dat je meerdere foto’s en het liefst ook 360 graden foto’s en video’s aan je bedrijfspagina toevoegt en dat je een goede en sterke beschrijving plaatst. Waarin je in maximaal 250 woorden tot de kern komt van jouw bedrijf, jouw producten of jouw dienstverlening. Je hebt meer leestekens die je kunt gebruiken, maar realiseer je dat alleen de eerste 250 woorden ook daadwerkelijk in het profiel worden vertoond.

Contactgegevens invullen Een logische en belangrijke stap bij het invullen van jouw gegevens zijn de contactgegevens van het bedrijf. En dan spreken we niet alleen over de gegevens van het factuur- en bezoekadres. Ook een telefoonnummer dat goed bereikbaar is, een e-mailadres en het adres van jouw website zijn belangrijke zaken die in het vakje over jouw bedrijf prominent worden getoond. Zo kunnen klanten direct vanuit Google nog sneller en makkelijker met jou in contact komen!

Openingstijden, speciale dagen en feestdagen

Op de bedrijfspagina kun je ook jouw openingstijden vermelden. Dat is voor veel klanten belangrijk. Zeker wanneer je ook een fysieke locatie hebt waar je klanten ontvangt. Daarnaast is het ontzettend belangrijk dat je ook speciale dagen en de feestdagen invult. Besluit jij om rond de Kerst dicht te gaan? Dan is het goed om dat hier te vermelden! Of als je besluit om bijvoorbeeld met Pasen wel op tweede Paasdag open te gaan. Wat een voordeel kan zijn is dat je concurrenten het niet invullen en bijhouden. Dus dan ben je de enige of één van de weinigen die wel laat zien dat ze op zo’n speciale dag open zijn!

Google posts

Een relatief nieuwe functie van Google Mijn Bedrijf is Google Posts. Met Google Posts kun je voor 7 dagen lang relevante informatie over jouw bedrijf, de producten of jouw dienstverlening delen. Of dat nu een nieuwtje over het bedrijf is of als je in die week een speciale aanbieding hebt. Zo kunnen klanten heel snel zien wat er bij jouw bedrijf speelt en waar ze eventueel van kunnen profiteren. De berichten “verdwijnen” na 7 dagen, maar blijven wel zichtbaar als gebruikers op “Toon alle berichten” klikken. Overigens is het (nog) niet bewezen dat het maken en bijhouden van Google Posts een positieve invloed heeft op je ranking in de zoekmachine.

Producten en diensten toevoegen

Je kunt sinds het begin van Google Mijn Bedrijf je producten of dienstverlening aan de bedrijfspagina toevoegen. Veel bedrijven doen dat niet, omdat het ook veel werk is om een product of dienst toe te voegen. Toch is het heel belangrijk om dit wel te doen! Zo kun je potentiële klanten namelijk nog sneller kennis laten maken met je aanbod en hierdoor wordt de drempel alsmaar lager. Restaurants en cafetaria’s kunnen ook een menu aan hun bedrijfspagina toevoegen!

Hoe kan internetbureau Wux jou helpen?

Met meer dan 12 jaar ervaring in online marketing en met de kennis die wij in huis hebben, kunnen wij jou en jouw bedrijf helpen om je bedrijfspagina goed in te vullen. Zo kun je maximaal profiteren van deze gratis tool en nog meer klanten bereiken. Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan vandaag nog contact met ons op en wij helpen je graag verder!