Wat is affiliate marketing?
Affiliate marketing houdt in dat er producten of diensten van een andere partij op een website worden aangeboden. Als voorbeeld nemen we een blog over mode. Het blog schrijft alleen over modetrends en producten die ze hebben beoordeeld. Ze verkopen de producten niet zelf. Ze kunnen zich aansluiten bij een affiliate netwerk en linkjes plaatsen naar webshops die de producten wel verkopen. Voor iedere converterende klant die ze doorsturen ontvangen ze een vergoeding. In dit specifieke voorbeeld is de blogger de publisher en de webshop die ze aanprijzen de adverteerder.
Het verschil tussen een publisher en een adverteerder
Een publisher is een bedrijf of een website eigenaar die geld wil verdienen door het plaatsen van links naar derden. Dit kan een verwijzing zijn naar een webshop die bepaalde producten verkoopt of een website waarop dienstverleningen worden aangeboden. Door het doorsturen van converterende klanten kan een website eigenaar een vergoeding ontvangen. Vaak in de vorm van een percentage van het totale aankoopbedrag van de klant. Voor doorgestuurde klanten die niets bestellen ontvang je in de basis ook geen vergoeding. Een adverteerder is een bedrijf die zijn producten en/of diensten via een affiliate netwerk aanbiedt. Een affiliate netwerk is eigenlijk niets meer of minder dan een verzameling van bedrijven die haar producten en/of diensten aanbieden. Publishers kunnen zich via deze netwerken inschrijven voor een specifiek partnerprogramma van een een adverteerder en na goedkeuring linkjes naar de desbetreffende webshop of website plaatsen.
De rol van het affiliate netwerk
Grotere webshops en bedrijven hebben vaak een zogenaamd partnerprogramma waar een publisher zich op kan inschrijven, maar de eenvoudigste methode is om dit via een affiliate netwerk te doen. De rol van het affiliate netwerk is om zoveel mogelijk adverteerders en publishers met elkaar in contact te brengen en om een systeem te ontwikkelen waarbij de adverteerder kan monitoren welke partner een verkoop of lead heeft gerealiseerd. Alleen door een nauwkeurige rapportage kan een adverteerder een verkoop of lead goedkeuren en ervoor zorgen dat de publisher de juiste vergoeding krijgt. Het affiliate netwerk zorgt er tevens voor dat publishers heel eenvoudig via hun platform links kunnen genereren of banners kunnen downloaden. In een aantal gevallen is het zelfs mogelijk om complete productcatalogussen te downloaden en in een eigen website of shop te implementeren. Een aantal affiliate netwerken gaan ook actief op zoek naar publishers voor hen adverteerders.
No cure, no pay
Een groot voordeel van affiliate marketing is dat publishers betaalt krijgen naar het resultaat dat ze hebben behaald en een adverteerder alleen betaalt wanneer er ook echt een dienst is geleverd. Dit maakt het adverteren via een affiliate netwerk interessanter dan bijvoorbeeld een advertentie op CPM-basis in te kopen. Ook om het feit dat een advertentie te meten is. Een adverteerder kan precies zien hoeveel bezoekers een website of blog heeft doorgestuurd en welke klanten hebben geconverteerd. Een publisher kan op zijn beurt ook zien hoeveel klanten hij heeft doorgestuurd en wat hij heeft verdiend.
De beloningsstructuren
Bij affiliate marketing zijn er verschillende soorten vergoedingen mogelijk. Een vergoeding wordt op basis van een soort product of dienst toegekend. Daarnaast is het heel goed mogelijk dat een adverteerder op een specifieke productgroep een betere vergoeding geeft dan op een productgroep met producten waar minder marge op zit. Een grote elektronica keten kan bijvoorbeeld op de productgroep laptops een lagere vergoeding geven dan op de productgroep wasmachines. Voor publishers is het dan ook goed om scherp te hebben welke vergoedingen ze krijgen als ze converterende klanten doorsturen. En nog belangrijker, welke partner de beste vergoedingen geeft!
CPC (Cost per Click)
Sommige vergoedingen zijn gebaseerd op CPC. CPC staat voor Cost per Click en deze vergoeding wordt vrijwel niet meer toegepast. Met deze vergoeding is het namelijk zo dat je voor iedere klik op een link of advertentie een paar eurocent krijgt. Dit systeem is zeer fraudegevoelig en oneerlijk te beïnvloeden. Derhalve zijn adverteerders er niet happig op om een CPC vergoeding toe te passen.
CPV (Cost per View)
Een vergoeding kan ook gebaseerd zijn op CPV. CPV staat voor Cost per View en dit is bijna gelijk aan de ietwat verouderde CPM-campagnes. Een adverteerder geeft namelijk een vergoeding voor iedere bezoeker die een link of advertentie heeft gezien. Het grote verschil met een advertentie op CPM-basis is dat je bij een CPM-campagne vooraf definieert wat de vergoeding per aantal bezoekers is. Bij CPV is dat niet goed te voorspellen en daardoor kun je als adverteerder meer geld kwijt zijn dan dat je eigenlijk lief is.
CPL (Cost per Lead)
Een vergoeding op CPL-basis wordt steeds gebruikelijker en dat is ook met een reden. Veel aanbieders van bepaalde dienstverleningen, zoals streamingdiensten zijn gebaat bij interessante leads. Die ze kunnen converteren naar een betalende klant. In deze gevallen geeft de adverteerder een vergoeding per lead die de publisher aandraagt. CPL staat dan ook voor Cost per Lead.
CPS (Cost per Sale)
CPS is nog altijd de meest gebruikte en populairste vergoeding. CPS staat voor Cost per Sale en de publisher krijgt dus een vergoeding op het moment dat een klant is doorgestuurd en een product of dienst ook bestelt. Het voordeel van een CPS-vergoeding is dat je ook geld kunt verdienen met producten die je niet aanprijst op jouw website. De cookie die op het systeem van de klant wordt gebruikt is vaak meerdere dagen geldig en bekijkt ook andere producten die een klant in zijn winkelmandje stopt en afrekent. De vergoeding op CPS-basis is ook aantrekkelijk, omdat publishers een aantal procenten over de aanschafprijs ontvangen. Dat kan flink oplopen als je veel sales genereert. Voor adverteerders is het een interessante vergoeding, omdat ze alleen de bonus hoeven uit te keren als er ook daadwerkelijk een sale heeft plaatsgevonden.
Hoe plaatsen publishers advertenties?
Zoals geschreven kunnen publishers met de tooling van het affiliate netwerk of via de omgeving van het partnerprogramma links en advertenties genereren. Deze advertenties bestaan doorgaans uit een link naar een specifiek product, een productcategorie of een thema op de website van de adverteerder. De link kan ook een url van een afbeelding, zoals een banner bevatten en uiteraard ontbreekt ook de unieke identificatiecode niet zodat een affiliate netwerk en adverteerder kan zien dat jouw website of blog de klant heeft doorgestuurd.
Tekstlinks
Publishers kiezen steeds vaker om producten en/of diensten aan te prijzen via tekstlinks. Een tekstlink is verwerkt in bijvoorbeeld een blog of een artikel die ze op de website publiceren. Door hier een linkje naar een webshop of een website te plaatsen kunnen ze vrij eenvoudig geld verdienen. Het ziet er namelijk niet uit als een advertentie en klanten zijn nieuwsgierig naar het product dat je aanprijst. Eén klik is al voldoende om een cookie te plaatsen en om kans te maken op een vergoeding als de klant vervolgens bij de desbetreffende webshop iets bestelt.
Banners
Publishers plaatsen ook nog steeds banners. Die door adverteerders rechtstreeks of via het affiliate netwerk beschikbaar worden gesteld. Banners zijn minder lucratief dan tekstlinks, omdat steeds meer gebruikers adblockers installeren. Adblockers blokkeren de weergave van banners en de kans op een sale is dus minimaal. Daarnaast passen veel banners ook niet bij de look & feel van een website of blog. Dat voor een website eigenaar een reden kan zijn om een banner niet te plaatsen.
Producten
Steeds meer affiliate netwerken stellen een productcatalogus beschikbaar. Dat houdt in dat je complete producten in jouw website, blog of webshop kunt implementeren. Met alle data die de webshop beschikbaar heeft. De productfeeds bestaan doorgaans uit een afbeelding (of meerdere afbeeldingen), productomschrijving, productbeschrijving, specificaties, voorraadniveau en de prijs. Het uitwisselen van informatie gebeurt op basis van een API-koppeling en hier is wel enige technische kennis voor nodig. Het grote voordeel is dat je vrijwel alle producten van een adverteerder kunt aanbieden en kunt verkopen zonder dat je ook maar een bestelling hoeft te verwerken en een doos hoeft in te pakken en te versturen.
Is affiliate marketing iets voor mij?
De grote vraag is natuurlijk hoe jij met jouw bedrijf van affiliate marketing kunt profiteren en wij helpen jou hier graag mee. Wij hebben de kennis en expertise in huis om jouw producten en/of diensten via verschillende websites en blogs te adverteren. Met als voordeel dat je alleen een vergoeding hoeft af te dragen wanneer er ook daadwerkelijk een doorverwezen klant iets in jouw webshop of op jouw website heeft besteld.
Webshops
Voor webshops is affiliate marketing een prachtige tool om producten via andere websites en blogs aan te bieden. Zo heb je een groot bereik terwijl je alleen betaalt voor doorverwezen klanten die ook in jouw website hebben besteld. Met de expertise van internetbureau Wux zorg je ervoor dat jouw producten op websites en blogs met autoriteit worden geplaatst. Deze websites staan hoog aangeschreven en worden gezien als dé expert op het gebied waar ze over schrijven.
Freelancers
Freelancers die een dienstverlening verrichten hebben eveneens baat bij affiliate marketing. Zo kunnen zij hun dienstverlening eenvoudig aanbieden op bekende websites en blogs die ook hoog zijn aangeschreven en autoriteit hebben. Daarnaast betaal je alleen voor de sales of leads die een publisher voor jou heeft gegenereerd. Zo kun je jouw advertentiekosten vrij laag houden!
Waarom kiezen voor internetbureau Wux?
Bij Wux hebben wij meer dan 13 jaar ervaring met affiliate marketing en wij weten precies hoe je met een goede affiliate strategie tot het beste resultaat kunt komen. Wil jij weten hoe wij jou kunnen helpen bij het opzetten van een succesvolle affiliate marketingstrategie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!