SEA

Adverteren in Google, hoe werkt dat?

Je wilt met jouw bedrijf natuurlijk klanten bedienen, maar hoe bereik je ze? Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om de zichtbaarheid van jouw bedrijf te vergroten. Een goede marketeer maakt een plan op maat om bijvoorbeeld veel content op social media kanalen te delen of om bannercampagnes in te zetten. Eén van de belangrijkste tools die je tot jouw beschikking hebt is adverteren in Google. Maar hoe werkt dat precies en wat heb je ervoor nodig? In dit artikelen geven wij hier antwoord op!

Adverteren in Google, hoe werkt dat?
Yannick

Vragen over dit artikel?

Neem contact op met Yannick Vendelmans Contact opnemen

Adverteren in Google, één van de vele diensten van de zoekmachinegigant

Adverteren in Google is mogelijk via Google Ads. Eén van de vele diensten die de zoekmachinegigant aanbiedt. Je kunt Google gratis gebruiken om jouw zichtbaarheid te vergroten. Bijvoorbeeld door een goede SEO strategie op te stellen en uit te voeren en je kunt ook via Google Mijn Bedrijf een bedrijfspagina claimen. Deze diensten helpen je om beter gevonden te worden, maar je kunt potentiële klanten alleen bereiken als je ook geld investeert. Ondanks dat de dienst Google Ads gratis is, betaal je wel voor de advertenties die Google weergeeft.

Google Ads advertenties

De posities die je in de zoekmachine tegen betaling kunt claimen zijn prominent zichtbaar voor de gebruikers van de zoekmachine of één van de diensten van Google. Adverteren in Google doe je doorgaans met een tekstadvertentie of een display advertentie. Of je kiest voor een combinatie van beiden soorten advertenties. De tekstadvertenties staan altijd bovenaan de pagina met zoekresultaten. De eerste 3 tot 5 posities zijn geadverteerde links waar bedrijven dus voor betalen. Voor display advertenties worden jouw advertenties meegenomen in het AdSense netwerk en worden deze weergegeven op websites die Google advertenties weergeven. In de regel hebben de websites ook raakvlakken met de producten en/of diensten die jij als bedrijf aanbiedt.

Wat is Google AdSense?

Google Ads en Google AdSense zijn twee verschillende werelden. Google Ads wordt gebruikt om advertenties op te stellen en posities in te kopen terwijl Google AdSense voor bedrijven en website eigenaren interessant is om advertenties op hun pagina’s weer te geven. Afhankelijk van welke advertenties ze laten zien krijgen zij een vergoeding op basis van het aantal weergaven en/of het aantal clicks. Ze kunnen heel simpel advertenties plaatsen door zich bij Google AdSense te registreren en een stukje code op de website te plaatsen. Google vult deze posities dan automatisch met relevante advertenties.

Adverteren in Google, wat is Google Shopping?

Naast Google Ads en AdSense bestaat ook nog de mogelijkheid om te adverteren in Google Shopping. Google Shopping is simpel uitgelegd de prijsvergelijker van de zoekmachinegigant. Waar je als webshop jouw producten gratis kunt aanbieden. Ook op de pagina van Google Shopping zijn bepaalde en goed zichtbare posities tegen betaling te claimen. Dit is dus een geheel andere manier van adverteren in Google, maar ook deze advertenties worden in Google Ads beheert. Google Shopping is alleen interessant voor bedrijven die producten verkopen. Bijvoorbeeld voor webshops die consumenten elektronica, speelgoed of kleding verkopen.

Hoe weet ik zeker dat mijn Google advertentie wordt weergegeven?

Een goede en veelgestelde vraag en het antwoord is simpelweg, niet! Je weet nooit zeker of jouw advertenties worden weergegeven. De advertenties die je in Google Ads hebt opgemaakt komen in het netwerk van Google te staan en je concurreert met tienduizenden al dan niet miljoenen andere bedrijven om een advertentie te laten weergeven. Daarnaast is het afhankelijk van het budget en bepaalde instellingen of jouw advertentie wel of niet wordt weergegeven. Nu denk je dat het adverteren in Google dus minder interessant is, maar niets is minder waar!

Adverteren in Google? Je bent volledig in controle!

Je bent namelijk volledig in controle met adverteren in Google. De uitspraak staat misschien een beetje haaks op het feit dat je advertentie niet altijd wordt weergegeven, maar je kunt aan een hoop instellingen sleutelen om ervoor te zorgen dat je advertentie wordt weergegeven. Bij het opmaken van advertenties heb je enorm veel vrijheid in hoeveel budget je beschikbaar wilt stellen, op welke tijdstippen advertenties moet worden weergegeven en op welke zoekwoorden de advertentie moet worden weergegeven. Dat is misschien onduidelijk, dus we maken een voorbeeld.

Stel dat je een online marketingbureau hebt en je bent gevestigd in Breda. Nu kun je een advertentie opmaken met het zoekwoord “marketingbureau”. Je stelt een budget beschikbaar van € 10,- per dag en je laat de advertentie 24/7 lopen. Dan ben je geheid binnen een paar dagen al dan niet een paar uur door jouw budget heen. Het zoekwoord “marketingbureau” kan al snel een euro of zelfs meer per click kosten. Dus feitelijk kan je de advertentie dan ook maar 10 keer laten weergeven. Als je ervan uitgaat dat het zoekwoord ook een euro per click kost. Er zijn zoekwoorden die goedkoper, maar ook veel duurder zijn. In de Verenigde Staten kosten bepaalde populaire zoekwoorden zelfs meer dan 50 dollar (!) per click!

Hoe worden prijzen van zoekwoorden bepaald en hoe werkt het precies?

De advertenties die je in Google Ads opmaakt worden voorzien van bepaalde zoekwoorden waar jij op gevonden wilt worden. In de regel zijn 7 tot maximaal 10 zoekwoorden voldoende om jouw advertentie bestaansrecht te geven. Vervolgens werkt het principe hetzelfde als een veilingsysteem. Er wordt automatisch geboden op zoekwoorden. Op basis van het budget dat je beschikbaar hebt gesteld en de zoekwoorden die je hebt ingevuld.

De prijs van zoekwoorden worden bepaald op populariteit. Zoekwoorden waar gebruikers van Google veel op zoeken zijn logischerwijs duurder dan zoekwoorden met een zogenaamd laag zoekvolume. De kans is groter dat jouw advertentie met deze zoekwoorden vaker wel dan niet worden weergegeven, maar dat het bereik vele malen kleiner is. Dat wil niet zeggen dat je ook minder succes kunt behalen, want je kunt het beste vergelijken als vissen in een kleine vijver. Des te meer vissers er aan de waterkant zitten des te groter de kans is dat je niets vangt. Verplaats je jezelf naar een vijver van een iets kleiner formaat, maar met veel minder vissers aan de waterkant, neemt de kans dat je wel iets vangt ook toe! Zo simpel is het eigenlijk! Laten we het bovenstaande voorbeeld er nog eens bijpakken.

Je bent dus een marketingbureau in Breda en je vult zoekwoorden zoals “marketing”, “marketingbureau”, “marketing Breda” en “marketingbureau Breda” in. Je zult zien dat de kosten voor zoekwoorden zoals “marketing” en “marketingbureau” vrij prijzig zijn, maar dat “marketing Breda” en “marketingbureau Breda” goedkoper zijn. Je ziet ook hoeveel zoekvolume de woorden hebben en of mensen veel zoeken op deze termen. Bij zoekwoorden met een plaatsnaam liggen deze aantallen een stuk lager dan bij algemene zoekwoorden, maar je bereikt wel de mensen in dit gebied veel beter. Zeker wanneer mensen zoeken op één van deze zoektermen. Dan is de kans groot dat je niet alleen met de advertentie bovenaan de zoekresultaten komt te staan, maar dat de prijs die je ervoor betaalt ook vrij laag is.

Adverteren in Google, goed budgetteren

Een ander belangrijk punt is dat je flink leeg kunt lopen op Google advertenties als je het niet slim aanpakt. In dat opzicht kun je geld blijven investeren en er nauwelijks iets aan hebben. Dan spreken we ook over een negatieve ROI (Return of Investment). Terwijl iedere bestede euro juist iets op moet leveren. Nu kun je goed budgetteren door in eerste instantie na te denken over hoeveel geld je op maandbasis wilt besteden aan adverteren, maar je kunt ook het budget zo inzetten dat je op de juiste momenten adverteert. Waarom zou je immers adverteren in het weekend of in de holst van de nacht terwijl jouw bedrijf van maandag tot en met vrijdag van 09:00 tot 17:00 geopend is. Dan zou het veel logischer zijn om bijvoorbeeld alleen te adverteren op deze werkdagen van 08:00 tot 19:00.

Met logisch nadenken en een beetje gevoel kom je een heel eind. Zo kun je advertenties qua tekst en tijdstippen ook afstemmen als je weet wanneer jouw doelgroep op het internet actief is. Weet jij dat jouw klanten voor aanvang van het werk of na een werkdag zich nog even orienten? Dan kun je dus beter adverteren op tijden die afwijken van jouw openingstijden. Je zou ook zelfs kunnen instellen dat je bijvoorbeeld rond lunchtijd geen advertenties laat zien als je weet dat jouw doelgroep doorgaans tussen 12:00 en 14:00 pauzeert.

Een tijdrovend proces

Nu je iets meer snapt hoe adverteren in Google werkt heb je misschien het idee dat het een tijdrovend proces is als je het goed wilt doen. En dat klopt! Adverteren in Google is niet iets wat je even tussen de bedrijven door doet. Je moet er dedicated mee bezig zijn en continu aan wielen draaien om een positieve ROI te realiseren en te behouden. Daarom zetten bedrijven SEA specialisten in die ten eerste snappen hoe het systeem Google Ads werkt en aan welke knoppen er gedraaid moeten worden om het beste resultaat te behalen.

Hoe kan Wux jou helpen?

Bij ons fullservice internetbureau werken specialisten met vakkennis die jou kunnen helpen om het adverteren in Google uit handen te nemen. Op basis van jouw wensen en het beschikbare budget kunnen wij de advertenties voor je opmaken en inzetten. Zo hoef je zelf niet continu bezig te zijn met het maken en beheren van advertenties en je hoeft ook niemand in dienst te nemen om dit voor je te regelen. Wil jij eens vrijblijvend kennismaken met onze SEA specialisten? Neem dan contact met ons op. Wij vertellen graag wat wij voor je kunnen betekenen en hoe wij te werk gaan om het maximale resultaat voor jouw bedrijf te behalen.

Offerte aanvragen

Geïnteresseerd? Vraag een vrijblijvende offerte aan.

Alle blogs bekijken