Webshops Marketing

Reviews, waarom deze zo belangrijk zijn

Meer dan 50.000 bedrijven in Nederland verdienen hun geld grotendeels via het internet. Dat is fors en het brengt een aantal uitdagingen met zich mee. Als bedrijf moet je jouw plek op het internet claimen. Je moet ervoor zorgen dat je goed gevonden wordt en dat jouw advertenties op de juiste momenten zichtbaar zijn. Een ander belangrijk onderdeel zijn reviews, want veel klanten laten de keuze afhangen van de beoordelingen die ze over een bedrijf, dienst of product lezen. Daarom is het belangrijk dat je met reviews aan de slag gaat! In onze blog vertellen we meer over reviews en waarom deze zo belangrijk zijn voor jouw business.

Reviews, waarom deze zo belangrijk zijn
Yannick

Vragen over dit artikel?

Neem contact op met Yannick Vendelmans Contact opnemen

Verschillende soorten reviews

Voordat we dieper inzoomen op waarom reviews zo belangrijk zijn voor jouw business en hoe je er het beste mee aan de slag kunt gaan, is het goed om het verschil uit te leggen tussen de verschillende soorten reviews die je op het internet kunt lezen. In de basis zijn er drie soorten. Er worden reviews geschreven over bedrijven en winkels (shopreviews), over diensten en dienstverlening en over producten (product reviews). Afhankelijk van wat je als bedrijf aanbiedt ben je bezig met het verzamelen van shopreviews of product reviews. Of beiden!

Daarnaast kun je ook onderscheid maken in de kwaliteit van de reviews. Een aantal platformen definiëren een aantal standaard zaken waar je een bedrijf of product op kunt beoordelen terwijl andere platformen juist werken met een algemene score en vragen om een uitgebreide toelichting. Een review waarbij een bedrijf beoordeeld is op de snelheid van de levering, service die ze verlenen en de prijs geeft misschien wel iets meer duidelijkheid, maar een uitgebreide toelichting zegt veel meer.

Stel dat een bedrijf goed is beoordeeld op de snelheid van de levering en de prijs, maar matig is beoordeeld op de service die ze verlenen. Wat houdt dat dan in? Natuurlijk is één beoordeling niet representatief, maar stel dat er meerdere mensen dit onderdeel als matig beoordelen? Dan wil je toch weten waarom dat zo is.

Als in de toelichting dan wordt gesproken over “Slechte service, ik koop hier nooit meer!”, dan weet je feitelijk nog steeds niets. Tenzij iemand schrijft “Service kan veel beter! Ik heb een product besteld, maar ik kreeg geen Track & Trace code om de zending te volgen. Ik heb contact opgenomen, maar na 30 minuten in de wacht te hebben gestaan werd de verbinding verbroken. Enorm frustrerend! Gelukkig werd het pakket wel de volgende dag netjes afgeleverd.”. Deze review vertelt veel meer en bevat dus ook waardevolle info! Het is nog waardevoller als je ook op de review reageert en een oplossing aanbiedt!

Waarom zijn reviews zo belangrijk?

Veel bedrijven beloven veel, maar maken ze die beloftes ook waar? Een klant wil toch een beetje zekerheid en zeker in het geval van een aanschaf van een product dat voor dezelfde prijs bij meerdere aanbieders te bestellen is. Waarom zou de klant dan voor jou kiezen? Klanten lezen graag ervaringen van andere klanten om te bepalen of ze wel of niet tot een koop overgaan. Een bedrijf met honderden reviews zal dus eerder kans maken op een verkoop dan een bedrijf dat weinig of geen reviews heeft.

Dat geldt ook voor producten. Als klanten een bepaald product op het oog hebben willen ze wel weten of het een goede koop is. Natuurlijk zal de aanbieder en de fabrikant beiden roepen dat het product goed is, maar je wilt het wel zeker weten! Door het lezen van recensies van gebruikers die het product al hebben aangeschaft krijg je meer inzicht in hoe goed of slecht het product is en wat zowel de voor- als nadelen zijn. Klanten kunnen op basis van de reviews een weloverwogen beslissing nemen. Ook hier is de regel dat producten met minder of geen beoordelingen minder goed verkocht worden dan producten met meerdere recensies.

Beoordelingen van business partners zijn ook waardevol en vergis je niet. Ook zakelijke klanten lezen en schrijven reviews. Als je dus actief bent in de B2B markt is het enorm belangrijk om aandacht aan het verzamelen en het beheren van reviews te besteden. Zo krijg je ook meer inzicht over jouw marktpositie en welke zaken je goed en minder goed doet. Het helpt ook potentiële partners om te besluiten of ze met jouw bedrijf zaken willen doen.

Waar kun je reviews lezen?

Je kunt op jouw eigen website een reviewsysteem ontwikkelen of je kunt een reviewsysteem van een bekende aanbieder aansluiten. In Nederland zijn er enorm veel verschillende partijen die review platformen beschikbaar stellen en deze zijn in de basis altijd te integreren met jouw website. Het voordeel van een extern systeem is dat de reviews niet alleen op jouw eigen website te lezen zijn, maar ook op die van een externe partij. Google Reviews is één van de meest gebruikte platformen. Door zowel bedrijven als consumenten en business partners. Een groot voordeel van Google Reviews is dat reviews je ook helpen om beter gevonden te worden in de zoekresultaten.

Product reviews vind je vrijwel altijd terug op de website van de aanbieder. Daar worden reviews geplaatst over de producten die zij verkopen. Soms worden ook de handen ineen geslagen met een fabrikant. Die op zijn eigen website een reviewsysteem voor producten heeft ontwikkeld en de aanbieder de mogelijkheid geeft om deze op zijn eigen website te adopteren. Met als voordeel dat een aanbieder meer reviews kan laten zien. Ook van klanten die het product niet bij hun hebben besteld.

Hoe verzamel je reviews?

Reviews worden vaak door klanten en business partners geschreven en vaak moet je er wel moeite voor doen om een review te ontvangen. Het komt niet enorm vaak voor dat klanten en partners uit zichzelf een review schrijven. Tenzij ze echt zeer ontevreden zijn en hun gal willen spuwen. Dan zijn reviewplatformen snel gevonden! Je kunt ook klanten actief benaderen met de vraag of zij een review willen achterlaten. Dit wordt vrijwel altijd met een e-mailbericht gedaan, maar je kunt ook denken aan een verzoek op een bestelbon of een factuur. Het grote voordeel van het e-mailbericht is dat je klanten direct een linkje kunt sturen. Dan zijn ze slechts twee clicks verwijdert van het plaatsen van een review. Een click om de reviewpagina te openen en om te kunnen schrijven en een click om de review te versturen.

Hoe ga je om met reviews?

De grootste uitdaging is hoe je omgaat met de reviews die worden geschreven. Het is nu eenmaal een feit dat je zowel positieve als negatieve reviews ontvangt. Als je niets doet aan het actief verzamelen van reviews is de kans groter dat je meer negatieve reviews dan positieve recensies ontvangt. Het is nu eenmaal een feit dat klanten en partners meer de moeite nemen om iets te schrijven als er iets te klagen valt. Daarom is het ook cruciaal dat je actief met het verzamelen en beheren bezig bent.

Reageren is de sleutel tot succes! Je kunt klanten prima bedanken voor het plaatsen van een positieve beoordeling. Het is nog belangrijker om te schakelen wanneer er een klacht is. Het is niet alleen cruciaal dat je van een ontevreden klant weer een tevreden klant maakt, maar dat je ook aan de wereld laat zien dat je verantwoordelijkheid neemt en het probleem adequaat oplost. Negatieve reviews met een probleem die publiekelijk worden opgelost geeft een klant ontzettend veel vertrouwen. Kortom, je maakt van iets negatiefs iets positiefs!

Een belangrijke tip is om nooit negatieve beoordelingen te verwijderen. Tenzij je te maken hebt met een recensie die lelijke scheldwoorden bevat. Maar als het goed is worden deze reviews automatisch door het systeem dat je kiest gefilterd. Negatieve reviews die netjes geschreven zijn hebben zeker bestaansrecht en juist door het verwijderen van deze beoordeling creëer je argwaan. Klanten zetten ook serieuze vraagtekens bij de integriteit van bedrijven die uitsluitend positieve beoordelingen laten zien.

Tijdrovend proces

Reviews verzamelen en beheren is een tijdrovend proces. Waar je geen tijd voor hebt en je kunt ook niet een medewerker met deze pittige klus belasten. Daarom is het belangrijk om een partner in te schakelen die je kan helpen bij het opzetten van een reviewsysteem en hoe je deze op jouw eigen website adopteert. Zodat jij slechts alleen inhoudelijk bezig hoeft te zijn met de reviews die worden geplaatst. Bij fullservice internetbureau Wux werken de specialisten die jou hierbij kunnen helpen!

Wat kun Wux voor jou betekenen?

Van het opstellen van een duidelijke strategie tot aan het integreren van een betrouwbaar reviewplatform. Bij ons werken de specialisten die hier wel raad mee weten. Zo hoef je jezelf geen zorgen te maken of je wel de juiste keuze maakt in welk platform je gebruikt en of je als bedrijf er ook baat bij hebt. Wij kunnen je ook helpen met het opzetten van een strategie om meer reviews te verzamelen over je bedrijf, dienstverlening of producten. Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact met ons op!

Offerte aanvragen

Geïnteresseerd? Vraag een vrijblijvende offerte aan.

Gerelateerde blogs

Lees ook andere blogs van de specialisten van Wux. Die uit eigen ervaring en met hun kennis en expertise meer informatie geven over online marketing.

Alle blogs bekijken