Tips
10 minuten

Hoe kom ik met mijn bedrijf hoger in Google?

Je bent met jouw bedrijf actief op het Internet. Je hebt een website of een webshop en misschien heb je deze wel speciaal laten bouwen door een erkende webdesigner. Toch zie je dat het aantal bezoekers niet om over naar huis te schrijven is en dat je alleen met forse investeringen traffic naar je website kan trekken. Hoe zorg je ervoor dat je de kosten kan drukken en dat het organische verkeer naar jouw website stijgt? Dat leggen wij jou allemaal uit in dit artikel.

Geschreven door Ferhat Tokbay

Ferhat Digital marketeer

Meer over Ferhat

Wat is organische verkeer?

Laten we het eerst eens hebben over de terminologie, want organisch verkeer heb je vast en zeker weleens voorbij horen komen of misschien heb je er weleens iets over gelezen. Organisch verkeer wil eigenlijk zeggen dat mensen jouw website met behulp van zoekopdrachten in de zoekmachine, zoals Google vinden en dan ook bezoeken. Organisch verkeer is theoretisch gezien gratis, omdat de zoekmachine jouw website indexeert en op basis van een bepaalde zoekterm in de zoekresultaten plaatst.

En daar zit de uitdaging! Want hoe zorg je ervoor dat jouw website als één van de eerste naar voren komt als mensen met een bepaalde zoekterm zoeken. Het is nu eenmaal een feit dat je op z’n minst op de eerste pagina van de zoekresultaten moet staan om kans te maken op gratis verkeer en het liefst een positie binnen de top 5 zoekresultaten. Dan is de kans op traffic het grootst. Binnen veel bedrijven is het een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie om de SEO op orde te brengen, want dan is de kans op een positief resultaat het grootst.

Wat is SEO?

Nog zo’n term die je wellicht hebt gelezen of gehoord; SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization en met SEO verbeter je dus de vindbaarheid van je website. Maar hoe? SEO bevat veel onderdelen die geoptimaliseerd moeten worden voordat je kunt denken aan positieve resultaten en gratis verkeer. Er zijn een aantal zaken belangrijk als we praten over SEO.

Techniek

Allereerst moet je website technisch in orde zijn. Dat houdt in dat de website overzichtelijk, responsive en snel moet zijn. Onze webdesigners houden rekening met deze zaken tijdens het proces van het ontwerp en de ontwikkeling van de website. Zodat er in ieder geval op techniek niets valt aan te merken op de prestaties. Naast een geoptimaliseerde techniek is het ook belangrijk dat de techniek het toelaat dat de website door de bots van een zoekmachine gevonden kunnen worden en dat er zaken, zoals een sitemap aanwezig zijn. Dit zijn tools die je ranking helpen te verbeteren.

Design

Niet alleen de techniek is van belang, maar ook het design van de website. Je website moet overzichtelijk zijn en er moet een duidelijke navigatie aanwezig zijn. Die jouw klanten of partners helpen om de juiste informatie en/of producten of diensten te vinden. Zoekmachines hechten hier veel waarde aan. Onze webdesigners houden hier dan ook rekening mee en zorgen ervoor dat het design niet alleen aansluit op jouw bedrijf, maar ook geschikt is voor de zoekmachine.

Content

Content is een belangrijke factor die bepaald of een zoekmachine, zoals Google jouw website als relevant beschouwt. Te weinig content is evenals teveel content killing voor jouw business en hier moet je een goede balans in vinden. Onze contentspecialisten en tekstschrijvers weten precies welke content er geplaatst moet worden en doen uitgebreide analyses om de juiste zoektermen in de tekst te verwerken. Daarmee verhoog je de kans aanzienlijk dat je met jouw website of webshop hoog in de zoekresultaten van de zoekmachine komt te staan.

Content bestaat uit landingspagina’s, blogs en afbeeldingen. Een goede landingspagina is informatief en zodanig opgesteld dat er een goede balans is tussen tekst en visuele objecten. Zoals foto’s, buttons en formulieren. In de regel zijn landingspagina’s niet groter dan 2000 woorden. Een blog is eveneens een informatief artikel, maar dan over een specifiek onderwerp en is in de basis niet groter dan 1000 woorden. Ook in blogs worden teksten met visuele objecten afgewisseld. Afbeeldingen zijn cruciaal voor een goede contentstrategie en moeten niet alleen de juiste afmetingen bevatten, maar ook de juiste ALT-tags om door de zoekmachine gevonden te worden.

Autoriteit

Autoriteit is eveneens belangrijk, maar lastiger te vergaren. Je kunt immers niet tegen Google zeggen dat je een expert bent op een bepaald gebied. Zoiets moet natuurlijk groeien. Maar je hebt er wel invloed op. Zorg ervoor dat specialisten in jouw vakgebied jou zien als een expert en dat ze bijvoorbeeld op hun websites links naar jouw content plaatsen. Daarmee bouw je autoriteit op. Ook als je veelvuldig content over een specifiek specialisme plaatst kan een zoekmachine jou op den duur gaan zien als een autoriteit op dat gebied. Onze tekstschrijvers en contentspecialisten weten evenals onze marketeers hoe ze de autoriteit van jouw bedrijf kunnen laten groeien.