Inhoudsopgave
Producten en winstmarges
De eerste stap die je moet zetten is logischerwijs op zoek gaan naar een product of producten die je online wilt verkopen. Feitelijk heb je al een product op het oog of een product dat je zelf in productie neemt voordat je de beslissing neemt om met een webshop te starten. Het kan natuurlijk ook zijn dat je enorm gecharmeerd bent van een product en dat zelf wilt aanbieden. Het is in ieder geval belangrijk om een goede berekening te maken van wat je per product kwijt bent aan kosten, wat jouw inkoopprijs is en voor welke prijs je het product verkoopt. Het geld dat overblijft is je bruto winstmarge.
Afspraken maken met distributeurs en leveranciers
De tweede stap is om goede afspraken met distributeurs en leveranciers te maken en deze ook contractueel vast te leggen. Wanneer je begint met de verkoop en nog geen letter op papier hebt staan, is de webshop gedoemd te mislukken. Met afspraken weet je waar je toe bent qua prijzen, maar je kunt ook afspraken maken over leveringen, leveringstijden en leveringskosten, eventuele retouren, schades en het afwikkelen van garanties. Je kunt ook met distributeurs afspraken maken over bijvoorbeeld de content en productinformatie die je in jouw webshop kunt en mag adopteren.
Naast de afspraken met distributeurs en/of leveranciers heb je ook afspraken nodig met vervoerders die de pakketjes voor jou gaan leveren. Je moet een goed beeld krijgen met welke kosten je te maken krijgt en hoe je pakketten dient aan te leveren. Onder vervoerders verstaan wij pakketbezorgers, zoals DPD, DHL en PostNL. Je hebt ook nog afspraken nodig met partijen die het betalingsverkeer van de webshop regelen, want je wilt klanten wel betalingsmogelijkheden bieden, zoals iDeal, creditcard en PayPal. Daar heb je ook een derde partij voor nodig.
Als alles in kannen en kruiken is
Als de contracten geregeld zijn en het inkoopproces loopt, kun je de webshop gaan opzetten en inrichten. Een webshop ontwerpen is feitelijk hetzelfde als een reguliere website ontwikkelen. Je moet rekening houden met kleurstellingen, typografie en een duidelijk navigatiepad zodat klanten producten en pagina’s snel kunnen vinden. Met de tools die er zijn kun je tegenwoordig heel eenvoudig een webshop maken, maar dat wil nog niet zeggen dat je ook een goede webshop hebt en succesvol wordt. Er komt veel meer bij kijken!
Business strategie
Voordat je überhaupt begint met het bouwen van een webshop moet je een sluitende business strategie hebben. Hier staan de zaken in die wel al eerder hebben beschreven, maar ook hoe de doelgroep eruit ziet en hoe je deze doelgroep gaat bereiken. Zo krijg je niet alleen een veel beter beeld bij hoeveel de webshop kan opleveren, maar ook of het realistisch is dat je omzet genereert. Daar hoort ook een onderzoek naar concurrenten bij, want je moet weten met wie je de strijd aan moet gaan. Je bent ongetwijfeld niet de eerste en ook zeker niet de laatste die het product of vergelijkbare producten online aanbiedt.
Business strategie vs. marketingstrategie
Naast de business strategie is ook een sluitende marketingstrategie van belang. In je business case heb je al ontdekt dat je kosten hebt aan het plaatsen van advertenties en dat je een deel van de opbrengst opnieuw moet investeren om met de webshop te groeien, maar hoe ga je dat bereiken? Met een marketingstrategie breng je gedetailleerd in kaart hoe je potentiële klanten bereikt en welke kosten hieraan verbonden zijn. Er zijn legio mogelijkheden om je zichtbaarheid te vergroten, maar niet iedere mogelijkheid is ook voor jouw business geschikt. Hoe weet je dan ook zeker dat je de juiste keuzes maakt en het geld correct investeert?
Hoe kun je het bereik van een webshop vergroten?
Er zijn verschillende methodes waarop je het bereik van de webshop kunt vergroten. Denk aan tools, zoals Google Ads, Google Shopping en Social Media kanalen waar je producten op kunt aanbieden. Iedere mogelijkheid zorgt voor een andere denkwijze, want op Google moet je bijvoorbeeld weer heel anders adverteren dan wanneer je voor adverteren via Instagram kiest. Daarnaast heb je ook te maken met verschillende tools die je moet gebruiken om advertenties op te stellen en in te zetten en met uiteenlopende kosten die flink kunnen variëren. Hier heeft iemand al een dagtaak aan!
Beheren van een webshop
Een webshop is niet iets dat je neerzet en vervolgens geen aandacht meer geeft. Een webshop is heel dynamisch, omdat je met tijdelijke promoties werkt en je wilt natuurlijk ook het assortiment uitbreiden. Zeker als er in het productsegment waarin jij actief bent nieuwe SKU’s worden gelanceerd. En ook oudere SKU’s die end-of-life zijn moet je weer uit de webshop halen. En dan nog maar te zwijgen over de fluctuerende prijzen die je misschien wilt aanpassen en de wisselende levertijden. Het beheren van een webshop kost veel tijd en ook expertise. Ondanks dat je een hoop zaken ook kunt automatiseren.
Webshop beginnen? Besteed zaken uit!
Het is dan ook slim om een aantal zaken uit te besteden als je een webshop wilt beginnen. Het uitbesteden wil niet zeggen dat je geen controle meer hebt, maar je kunt wel een hoop tijd en dus geld besparen als je een aantal onderdelen uitbesteed. Denk dan bijvoorbeeld aan het bouwen en het ontwerpen van de webshop, het opzetten van koppelingen met vervoerders en betaal portalen en het opzetten en het beheren van koppelingen met bijvoorbeeld distributeurs en leveranciers.
Maar je kunt ook professionals inschakelen om bijvoorbeeld mee te denken over de strategie en je kunt ook een groot deel van de marketing uit handen geven. Er zijn namelijk experts die veel meer thuis zijn in hoe je het beste kunt adverteren en hoe je het beschikbaar gestelde budget het beste kunt besteden om het maximaal resultaat te behalen. Daarnaast kunnen deze specialisten ook iets beter out of the box denken en advies geven over hoe je de webshop kunt laten groeien.
Welke experts heb je nodig?
Je hebt een groot aantal experts nodig als je een goede webshop wilt bouwen en beheren. Allereerst een goede webdesigner en webdeveloper die een volledig functionele webshop kunnen bouwen, maar ook weten hoe ze bijvoorbeeld koppelingen kunnen maken met derde partijen, zoals betaal portalen, leveranciers en distributeurs. Zeker voor webshops met grote assortiment is het geen doen om producten handmatig op te voeren en te beheren en zou je dit proces moeten automatiseren. Gelukkig zijn daar veel oplossingen voor en kun je het aan de experts overlaten dat deze koppelingen worden gerealiseerd. Het enige dat jij hoeft te doen is om een samenwerking met de derde partijen op te zetten.
Een SEA specialist heb je nodig wanneer je wilt adverteren en adverteren is eigenlijk een must als je een webshop opent. Je moet immers adverteren om potentiële klanten te bereiken en om de strijd aan te gaan met je concurrenten. Een SEA specialist weet hoe hij met het budget het beste resultaat kan behalen, maar die weet ook hoe je advertenties opstelt en inzet. Daarnaast heeft een SEA specialist ook kennis van zaken, zoals Google Shopping en de tools waarmee advertenties aangemaakt moeten worden.
Wil je ook op social media actief zijn? Dan heb je zeker baat bij een social media marketeer die het social media landschap als geen ander kent en precies weet op welke kanalen hij de doelgroep kan bereiken. Hij zet niet alleen interessante posts op, maar hij kan ook het stukje advertising op social media voor zijn rekening nemen. Net als een SEA specialist kan een social media marketeer de resultaten ook analyseren en optimaliseren waar dat nodig is. Zodat je niet meer geld verliest, maar juist met hetzelfde om minder budget een beter resultaat behaald.
Een affiliate marketeer is niet noodzakelijk, maar voor webshops is het advies om wel een specialist op dit gebied in te schakelen. Een affiliate marketeer kan succesvolle samenwerkingen met websites opzetten die bereid zijn om tegen betaling advertenties naar jouw shop te plaatsen. In tegenstelling tot een vast tarief betaal je alleen voor advertenties die ook een sale of een lead hebben gegenereerd. Zo kun je vrij effectief een grotere doelgroep bereiken terwijl je geen extreem hoog budget nodig hebt.
Waarom kiezen voor fullservice internetbureau Wux?
Nu je een goed beeld hebt bij wat er allemaal komt kijken bij het lanceren van een webshop, is nu het moment aangebroken om de juiste specialisten in te schakelen. Waarom zou je voor fullservice internetbureau Wux kiezen? Om de simpele redenen dat wij niet alleen meer dan 12 jaar ervaring hebben, maar ook om het feit dat alle benodigde expertise onder één dak zit. Je hebt een vast aanspreekpunt waarmee je jouw wensen en eisen bespreekt en wij doen de rest! Op basis van wat je nodig hebt en welk budget je beschikbaar stelt. Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact met ons op.