Online adverteren (SEA)

SEA staat voor Search Engine Advertising en iedereen met een website, een budget en een Google-account kan adverteren in de zoekmachines. Maar niet iedereen kan ook zinvolle advertenties inplannen. Daarom heb je ook de hulp nodig van een expert.

Wat is SEA?

SEA is feitelijk dus niets meer of minder dan adverteren op zoekmachines. Zoals Google of met Bing ads. Bing ads zijn ook interessant voor business owners die hun zichtbaarheid op het internet willen vergroten, maar Google is nog altijd en by far de belangrijkste zoekmachine waar je niet alleen hoog in de zoekresultaten wilt staan, maar waar je dus ook met behulp van advertenties extra traffic naar je website kunt genereren. SEA is zeker niet hetzelfde als SEO, want Search Engine Optimization doe je om hoger in de zoekresultaten van de zoekmachines te komen terwijl je daar feitelijk niets voor betaalt terwijl je bij SEA juist wel betaalt om bovenaan de lijst van adverteerders komt te staan.

Lachende man met bril op voor zwarte achtergrond, portretfoto

Samenwerken aan jouw nieuwe bedrijfswebsite?

Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Kennismakingsgesprek
1

We luisteren naar jouw specifieke uitdagingen.

2

We komen met een eerlijk advies en een heldere aanpak.

3

Samen werken we aan de groei van jouw bedrijf.

Waarom zou je adverteren op Google?

De grote vraag is natuurlijk waarom je geld zou pompen in advertenties die op Google worden vertoond, maar het antwoord is simpel. Door te betalen sta je vrijwel altijd bovenaan de zoekresultaten. Je hebt het vast en zeker wel eens gezien dat wanneer je Google gebruikt je eerst meerdere advertentie krijgt te zien voordat je de organische zoekresultaten krijgt te zien. Daarnaast kun je ook op andere plekken in de zoekmachine adverteren, zoals Google Shopping. Dat overigens heel interessant voor webshops is. Gezien het feit Google nog altijd de meest gebruikte zoekmachine is, wil je daar dus zichtbaar zijn. En dat kun je dus redelijk simpel bewerkstelligen door advertenties in te kopen.

Hoe werkt SEA?

SEA is een vrij lastige taak. Zeker als je weinig tot geen ervaring hebt met online marketing. Het is dus belangrijk dat je een SEA specialist inschakelt die wel de ervaring en expertise heeft om goede advertenties in te kopen. Advertenties zijn opgedeeld in een aantal categorieën. Waarbij de tekstadvertenties en display campagnes de meest gebruikte opties zijn. Bij tekstadvertenties kun je dus bovenaan de zoekresultaten op bepaalde zoekwoorden komen te staan terwijl je met display ads wordt meegenomen in de online banner campagnes van Google. Of en hoe vaak jouw advertentie wordt weergegeven is afhankelijk van wat je voor de advertentie biedt en hoe hoog het budget is dat je beschikbaar hebt gesteld.

Snel resultaat met SEA

Met SEA kun je snel resultaat boeken, omdat alle campagnes en advertenties meetbaar zijn. Je ziet precies hoeveel advertenties kosten en hoeveel ze hebben opgeleverd. Je ziet ook welke campagnes goed scoren en vaak worden aangeklikt, hoe deze converteren en aan welke betaalde advertenties je nog kunt sleutelen. Klinkt simpel, toch? Toch is SEA en search engine marketing een pittige uitdaging. Zeker wanneer je er weinig van snapt en ook niet weet aan welke knoppen je moet draaien om tot het beste rendement te komen. Daarom schakel je ook de hulp in van een SEA specialist van Wux!

Waarom SEA uitbesteden?

SEA is een tijdrovend en continuerend proces waar je een specialist voor nodig hebt. Die precies weet hoe adverteren in zoekmachines werkt en er ook voor kan zorgen dat je advertenties meer opleveren dan dat ze kosten. Nu kun je een SEA expert op de loonlijst zetten, maar het is slimmer om dit uit te besteden aan een online marketingbureau, zoals Wux. Waar de kennis en de specialisme aanwezig zijn om met jouw advertenties het maximale resultaat te behalen. Terwijl je zelf tijd overhoudt om je bezig te houden met andere belangrijke zaken.

Wat doet een SEA specialist van Wux?

De SEA specialisten van online marketingbureaus zoals Wux zijn een expert op het gebied van Google ads. Maar er komt veel meer kijken bij het inkopen van betaalde advertenties. Je moet echt wel weten waar je mee bezig bent. De SEA specialist kijkt dan ook goed naar nieuwe mogelijkheden om met minder budget meer rendement te scoren. Door een Google keyword planner opstellen en het online zoekgedrag van klanten te analyseren. Daarnaast kijkt een SEA specialist ook hoe andere bedrijven in dezelfde tak van sport adverteren en hoe advertentieteksten het beste kunnen worden opgemaakt.

Analyseren en plan van aanpak

Een willekeurige advertentietekst schrijven en er een smak geld tegenaan gooien om deze vaak door Google te laten vertonen, is niet de juiste manier om met SEA bezig te zijn. Daarom is het belangrijk om data te analyseren en een plan van aanpak op te stellen. Een SEA specialist zal hier een hoop tijd en energie insteken. Welke landingspagina’s zijn belangrijk? Met welke zoekwoorden kun je klanten bereiken en welke Google ad werkt voor jouw bedrijf het beste? Je kunt ervoor kiezen om een budget beschikbaar te stellen waarmee de SEA specialist moet werken, maar je kunt er ook voor kiezen dat de SEA specialist aangeeft hoeveel budget er logies is om bepaalde doelen te bereiken.

Advertentieteksten opmaken

Iedereen kan wel even een tekstje uit de mouw schudden waarmee je met een beperkt aantal woorden een product, dienst of website promoot, maar Google Ads werken net even iets anders. Je moet echt rekening houden met het aantal tekens dat je mag gebruiken en hoe de campagnes uiteindelijk worden weergegeven. De SEA specialist weet dat als geen ander en zal dus ook professionele advertentieteksten (laten) schrijven. Waarmee het in één oogopslag voor iedereen duidelijk is wat je precies adverteert.

Google Ads inplannen

Autoriteit is een belangrijk onderdeel van de SEO strategie en website autoriteit verkrijg je De sleutel tot succes is planning en de SEA specialist maakt dan ook een planning die helemaal op de bedrijfsactiviteiten op op bijzondere momenten, zoals een week vol met aanbiedingen zijn afgestemd. Een SEA specialist kijkt ook goed naar hoe vaak advertenties moeten rouleren en welke advertenties niets tot weinig opleveren. Zo kan de SEA expert gericht optimaliseren en voor een hogere conversie zorgen. En uiteraard een positieve ROI! Zodat de advertenties die worden ingepland meer opleveren dan dat ze kosten.

Optimaliseren

SEA is een continuerend proces en met hulp van onze SEA specialist kun je de advertenties goed laten converteren en ook een positieve ROI behouden. Door advertenties continu te analyseren en te optimaliseren kan een SEA specialist het maximale resultaat behalen. Uiteraard doet de SEA specialist van Wux dat voor jou zodat je hier geen omkijken meer naar hebt.

Veelgestelde vragen

Wil je meer weten over SEA, wat search engine advertising inhoudt en waarom je SEA specialisten nodig hebt? Hieronder vind je de antwoorden op veelgestelde vragen over SEA.

Houdt een SEA specialist zich bezig met zoekmachineoptimalisatie?

Een SEA specialist houdt zich gedeeltelijk bezig met zoekmachineoptimalisatie, omdat SEO wel met SEA te maken heeft. SEO en SEA specialisten werken dan ook vaak samen om tot het beste resultaat te komen. Inhoudelijk zal de SEO specialist zich bezighouden met zoekmachineoptimalisatie, maar een SEA expert kan wel bijdragen aan de nodige verbeteringen.

Welke tools gebruikt een SEA specialist?

Een SEA specialist gebruikt meerdere tools om zijn werk te kunnen doen. Waarbij Google Analytics en Google Adwords de belangrijkste tools zijn. In Google Analytics kan de SEA specialist veel zaken met betrekking tot het verkeer analyseren terwijl in Google Adwords advertenties en campagnes worden gepland en onderhouden.

Welke Google Ads zijn er?

Er zijn verschillende soorten Google Ads die een SEA specialist kan inzetten. De meest gebruikte is de tekstadvertentie die op basis van een zoekwoord wordt ingezet. Deze advertenties worden doorgaans bovenaan de zoekresultaten geplaatst. De positie van jouw advertentie is afhankelijk van de relevantie aan het zoekwoord en het budget dat je voor de advertentie beschikbaar hebt gesteld. Daarnaast kun je als webshop ook direct producten adverteren in Google Shopping! Echter is Google Shopping wel een compleet andere tak van sport dan het inzetten reguliere Google ads.

Bieden op ads, hoe werkt dat?

Een SEA specialist zorgt ervoor dat het budget op een correcte wijze wordt ingezet op de zoekwoorden waar je op wilt adverteren. Een SEA specialist kijkt ook direct naar de prijs van de biedingen en zoekt methodes om hier geld op te besparen. Zodat je wel traffic genereert, maar ook een positieve ROI behoudt. Een speelgoedwinkel in Amsterdam zou bijvoorbeeld beter op de zoekterm “speelgoedwinkel Jordaan” kunnen adverteren dan op duurdere zoektermen, zoals “speelgoedwinkel” of “speelgoedwinkel Amsterdam”. Een SEA specialist draait continu aan de knoppen om voor een goed bedrag de meeste traffic te genereren. Dit is ook een continuerend proces.

Zwaaiende emoji

Remco Back-end developer

Verder praten over hoe we jou laten groeien met SEA?

Zullen we je tijdens een vrijblijvend strategiegesprek bijpraten over hoe wij andere klanten hebben geholpen met hun webwinkel, hoe we jouw businesscase zouden aanvliegen en hoe je een digitaal zaak opbouwt die méér oplevert maar minder kost?

Kennismakingsgesprek