Je hebt geïnvesteerd in een nieuwe website met een mooi design. Die snel is en goede content bevat. De website bevat gestructureerde data, de pagina-structuur is op orde en je hebt relevante zoekwoorden in de teksten verwerkt. Je bent zelfs aan het bloggen geslagen! Toch zie je al die investeringen niet terug in het aantal bezoekers. Die blijven steken op bepaalde aantallen of zelfs dalen. Het doel was juist om meer bezoekers naar je website te trekken. Maar heb je ook nagedacht over linkbuilding?
Google geeft aan dat linkbuilding één van de top 3 zaken zijn hoe een website als relevant of irrelevant wordt gezien. Maar wat is linkbuilding, hoe doe je linkbuilding en wat heb je ervoor nodig? In ieder geval een SEO expert die jou kan helpen met linkbuilding. Schakel daarom onze hulp in, want onze SEO specialisten kunnen jou helpen met de linkbuilding strategie.
Linkbuilding is eigen niets meer dan het actief verzamelen van links naar jouw website. Dat klinkt vrij simpel, maar dat is het niet. Op het gebied van linkbuilding heb je met een aantal zaken rekening te houden. Het heeft namelijk weinig zin om overal en nergens links te laten plaatsen. Dat kan zelfs meer kwaad dan goed doen. Je moet hier dus strategisch mee omgaan en ook nadenken over welke websites jou kunnen versterken. Irrelevante backlinks kunnen namelijk geen invloed of juist een negatieve invloed hebben op jouw posities in Google.
Een natuurlijk linkprofiel is in balans en bestaat het aantal relevante links en de aantal domeinen waar deze backlinks vandaan komen. Het algoritme van Google kijkt goed naar hoe relevant de websites waar de links staan zijn en of deze websites ook autoriteit hebben. Je zou kunnen zeggen dat hoe meer links je op websites met autoriteit plaatst des te beter de linkbuilding strategie werkt. Maar niets is minder waar. Een website met een hoge autoriteit en het thema koelkasten is niet interessant voor jou als jouw website als onderwerp fietspompen heeft. Een fietspomp heeft niets te maken met een koelkast. Om maar een dwarsstraat te noemen. Maar een link laten plaatsen op een website die over fietsen gaat is natuurlijk wel relevant!
Deze koppelingen noemen wij ook wel kwalitatieve links. Er wordt immers naar jouw website verwezen door een website die vrijwel hetzelfde thema of in ieder geval raakvlakken met jouw thema heeft. Deze externe links zijn zeer waardevol. Niet alleen voor Google, maar ook voor de bezoekers. Bijvoorbeeld als die bezoeker zich op een website over mooie fietsroutes begeeft en een link naar jouw website over fietspompen tegenkomt. Hij herinnert zich opeens dat hij een nieuwe fietspomp nodig heeft en gaat even op jouw website kijken wat jij over fietspompen te melden hebt of welke fietspompen in jouw webshop worden aangeboden. Met linkbuilding kun je dus ook heel goed een product of dienst aanbieden.
De grote vraag is natuurlijk hoe linkbuilding werkt. Je weet nu wat linkbuilding is, maar hoe zorg je voor kwalitatieve backlinks naar jouw website? Er zijn een aantal methoden om aan linkbuilding te doen.
Een goede methode is om zelf kwalitatieve links toe te voegen aan bedrijvengidsen, startpagina’s en social media platformen. Deze worden door een zoekmachines zoals Google als relevante links gezien en dit kan dus een positieve invloed hebben op je positie in Google. Desalniettemin wegen deze links het minst zwaar, omdat deze door jezelf aan te maken zijn.
Een bewezen methode om links naar je website te verzamelen is om ze te verdienen. Hier heb je iets minder invloed op, maar het komt erop neer dat je relevante content schrijft en dat andere websites dit zo interessant vinden dat ze een link naar je artikel of blog opnemen. Deze zijn zeer waardevol. Om de website beheerders een zetje te geven kun je relevante artikelen natuurlijk wel met ze delen. In de hoop dat ze een linkje plaatsen. Soms zijn er ook wel afspraken te maken dat je in ruil voor links op jouw website links naar jouw website krijgt. Dit proces noemen we ook wel outreach.
Om snel relevante backlinks naar je website te krijgen is door er gewoon voor te betalen. Je kunt aan websites met autoriteit vragen wat het kost om een relevant artikel met een link naar je website te laten plaatsen. Deze vorm van linkbuilding wordt heel vaak toegepast. Enerzijds, omdat het snel te regelen is en anderzijds vragen steeds meer beheerders geld voor het plaatsen van artikelen met links. Een goede website beheerder weet de autoriteit van zijn website en durft daar dus ook geld voor te vragen. Let er dan wel op dat je afspraken maakt! Over hoe lang een artikel met een relevante backlink blijft staan en dat de link geen no follow bevat. Dan hebben de links namelijk geen waarde.
We hebben het al even laten doorschemeren, maar linkbuilding is niet eenvoudig. Je hebt een goede linkbuilding strategie en vooral de tijd nodig om je in linkbuilding te verdiepen. Daarnaast moet ook de kennis van linkbuilding voldoende zijn en je moet weten hoe je websites met autoriteit vindt. Het kost ook tijd om de afspraken die je hebt gemaakt te controleren. Zeker wanneer je ervoor betaalt. Houdt een partner zich wel aan de afspraak? Bevatten de links geen no follow en blijft het artikel ook online staan? Dit is een continuerend proces.
Waarschijnlijk heb je er helemaal geen tijd voor om aan linkbuilding te doen, maar het is cruciaal voor een ranking in zoekmachines zoals Google. Dus linkjes naar jouw website verzamelen is een must en mag je zeker niet onderschatten. En dan vooral de zoektocht naar kwalitatieve backlinks is dan van belang. Daarom is linkbuilding uitbesteden een goed idee! Aan een linkbuilding bureau en linkbuilding specialist die linkbuilden ademen en linkbuilding als geen ander kunnen uitvoeren. Een specialist zorgt ervoor dat er een duidelijke linkbuilding strategie wordt vormgegeven, websites een linkje naar jouw website opnemen en een voor een natuurlijk linkprofiel zorgt.
Wux is hét online marketing bureau die met meer dan 15 jaar ervaring weet hoe websites gebouwd moeten worden, hoe deze eruit moeten zien en hoe deze het beste kunnen presteren. Op ieder gebied is er wel een specialist in huis die jou kan helpen om waardevolle content te creëren, de techniek van de website te verbeteren en om backlinks naar jouw website te verzamelen. Met als resultaat hogere posities in zoekmachines en meer traffic naar je website. En meer traffic is natuurlijk meer omzet en meer marge. Hoe gaan wij te werk?
Voordat we aan jouw linkprofiel gaan werken is het belangrijk om te weten waar je staat. Zijn er al kwalitatieve backlinks aanwezig? Heeft jouw website genoeg autoriteit en bevat deze ook waardevolle content? Is de SEO van jouw website wel op orde of zijn er verbeteringen nodig? Is het artikel dat je wilt linken wel relevant genoeg en zijn er wel genoeg websites die in jouw branche opereren? Onze linkbuilding specialist doet een uitgebreide analyse en komt met oplossingen en ideeën om te optimaliseren. Alvorens de strategie wordt vormgegeven en actief backlinks worden verzameld.
Wanneer de SEO van jouw website op orde is, gaat de linkbuilding specialist aan de slag met een duidelijke strategie. Welke backlinks zijn er nog om jouw website meer autoriteit te geven en er wordt een goed linkprofiel opgesteld. Met als doel om hoger in de zoekmachines te komen staan en meer traffic naar de website te genereren. De strategie wordt uitvoerig met je besproken en na akkoord kunnen onze specialisten aan de slag!
Wij gaan op zoek naar websites die naar jouw website kunnen verwijzen en wij gaan actief backlinks verzamelen. Waardevolle links op websites met autoriteit en goede content. Daarnaast kunnen wij ook samen met een online marketing afdeling, een SEO specialist of een extern tekstbureau relevante content laten maken dat voor veel bedrijven interessant is om naar te verwijzen. Zo bouwen we aan een goed linkprofiel dat hogere posities in de zoekmachines garandeert.
Wij bewaken ook het proces dat linkbuilding goed wordt uitgevoerd en dat de gemaakte afspraken met externe partijen worden nageleefd. Dat de links op een correcte wijze worden verwerkt en dat de links ook een positief effect hebben op de ranking in Google. Zoals eerder omschreven is het een continuerend proces, maar door ons in te schakelen heb je hier geen omkijken meer naar. Terwijl je altijd op de hoogte bent van de progressie die wij maken. Door resultaten te delen en je te informeren over de stappen die worden gezet.
Heb je vragen over linkbuilding? Wil je weten wat het is en hoe je het kan toepassen? Hieronder vind je een aantal antwoorden op veelgestelde vragen. Staat het antwoord dat je zoekt er niet bij? Neem dan contact met ons op.
Linkbuilding is een tijdrovend proces. Je moet op zoek gaan naar relevante websites die backlinks naar jouw website willen plaatsen, je moet zelf linkjes toevoegen aan bedrijvengidsen en social media kanalen en afspraken maken met partners die tegen betaling links willen plaatsen. Deze afspraken moeten ook gecontroleerd worden. Dit is een tijdrovend proces en je moet ook flink wat kennis in huis hebben. Daarom is het verstandiger om het werk over te laten aan een specialist.
In een notendop is linkbuilding niets meer of minder dan verzamelen van links naar een website en het is erg belangrijk om dat goed te doen. Ondanks dat zijn er een groot aantal spelregels aan linkbuilding gebonden die ook strikt moeten worden nageleefd. Anders kan een linkprofiel meer kwaad dan goed doen en dat is niet iets dat je wilt. Je wilt er niet achterkomen dat al dat werk dat je erin stopt voor niets is geweest en dat je zelfs posities in zoekmachines zoals Google bent verloren. Er zijn verschillende methodes om backlinks te verzamelen. Daaronder het zelf toevoegen van links aan bedrijvengidsen en social media kanalen, website eigenaren vragen om een link te plaatsen en om voor backlinks te betalen.
Link building is eigenlijk niets meer of minder dan zoveel mogelijk backlinks naar je website verzamelen. Door deze op relevante websites te laten plaatsen. Relevante websites zijn pagina’s die iets met het thema van je eigen website te maken hebben. Je kunt ook voorstellen om backlinks te ruilen. Linkbuilding zorgt er uiteindelijk voor dat Google de website als relevant ziet en dus ook meer autoriteit geeft. Meer relevantie is meer autoriteit is een betere positie in de zoekmachines
Ja! Want een goede pagina die relevant is, de juiste zoekwoorden bevat en SEO geoptimaliseerd is, heeft een grotere kans om een backlink te krijgen. Dit noemen we ook wel backlinks verdienen. Want als de content zo goed is dat andere websites dit als relevant zien en ernaar verwijzen, bouw je een natuurlijk linkprofiel op. Met als resultaat meer traffic naar je website en een hogere positie in de zoekmachine. Sowieso is een website die SEO geoptimaliseerd is veel relevanter voor de zoekmachine dan een website die dat niet is.
Ja! Dit noemen we interne linkbuilding en dit helpt de autoriteit van de website te verbeteren. Het is dus ook slim om in je artikelen te verwijzen naar andere artikelen of blogs die je hebt gepubliceerd. Hier kun je goed mee scoren en ook hoger in de zoekresultaten terechtkomen. Google tilt vrij zwaar aan interne links dus dit mag je zeker niet onderschatten.
Helaas wel. Je hebt ze vast en zeker wel eens gehoord. De penguin update, de panda update of de BERT update. Bij iedere update verandert het algoritme van Google en dan kan dus het werk dat je hebt verricht voor niets zijn geweest. Gelukkig zijn deze updates in de regel niet zo ingrijpend dat je helemaal opnieuw moet beginnen, maar zoals eerder beschreven is het een continuerend proces. De linkbuilding specialist zal dan ook zeker kijken naar de veranderingen binnen de Google update en waar nodig de strategie daarop aanpassen.
Er zijn enorm veel parameters die bepalen of Google jouw website als relevant ziet. De belangrijkste onderdelen zijn inhoud met de juiste zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden, een snelle website met een duidelijke paginastructuur en autoriteit. Deze zaken zorgen er grotendeels voor of de zoekmachine jouw website relevant vindt en indexeert. Hoe beter je deze zaken voor elkaar hebt des te hoger je in de zoekresultaten komt te staan.
Zullen we je tijdens een vrijblijvend strategiegesprek bijpraten over hoe wij andere klanten hebben geholpen met hun webwinkel, hoe we jouw businesscase zouden aanvliegen en hoe je een digitaal zaak opbouwt die méér oplevert maar minder kost? Onze webdevelopers staan te popelen om jouw e-commerceverwachtingen te overtreffen.
Kennismakingsgesprek