Inzichten
15 minuten

Waarom teksten belangrijk zijn op jouw website

Je hebt een mooie en goed werkende website of je bent van plan om er eentje te laten bouwen. Er komt een hoop kijken bij het bouwen en het beheren van een website. De website moet er professioneel uitzien, goed functioneren en technisch in orde zijn zodat zoekmachines zoals Google de website makkelijk kunnen vinden en indexeren. Daarom is het ook slim om het webbeheer uit te besteden aan de experts. Zoals de specialisten van fullservice internetbureau Wux. Naast het uiterlijk en de functionaliteit is ook de inhoud van de website belangrijk. In dit blog vertellen we meer over waarom teksten belangrijk zijn op jouw website en hoe je goede content maakt en beheert.

Kale man met stoppelbaard lachend voor zwart achtergrond

Geschreven door Ferhat Tokbay

Ferhat Lead digital marketeer

Meer over Ferhat

Inhoudsopgave

Het verschil tussen content en tekst

Een website bevat doorgaans veel informatie over jouw bedrijf en de dienstverlening. Met goed geschreven teksten kun je potentiële klanten enthousiasmeren en overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen. Maar met alleen goede teksten slaag je hier niet in. Websitebezoekers zijn visueel ingesteld en daarom is het ook belangrijk dat de tekst goed leesbaar is en dat er ook voldoende afbeeldingen aan de website worden toegevoegd. De combinatie van teksten, afbeeldingen en foto’s wordt content genoemd. Maar ook video’s, audio en documenten vallen onder content. Feitelijk is content de volledige inhoud van de website.

Verschil in teksten

De ene tekst is de andere niet en dat geldt ook voor een tekst die je op een website plaatst. In de regel worden teksten voor websites en webshops webteksten genoemd. Deze worden met twee verschillende doelen geschreven. Allereerst wordt een webtekst geschreven om potentiële klanten te informeren en te enthousiasmeren, maar webteksten worden ook geschreven om hoger in de zoekresultaten van de zoekmachine te staan. Een goede webtekst bevat dus niet alleen relevante informatie, maar ook de juiste zoekwoorden.

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn de sleutelwoorden die je in een tekst zet zodat zoekmachines zoals Google jouw teksten kunnen vinden en indexeren. Vervolgens worden jouw teksten op basis van de zoektermen van de gebruikers van bijvoorbeeld Google aan hen getoond. Stel dat je een marketingbureau bent en je wilt gevonden worden op het zoekwoord “marketingbureau”. Dan zou je dus een tekst moeten schrijven waarin het zoekwoord meerdere keren wordt verwerkt. Wanneer jouw website is geïndexeerd en in de zoekmachines staat en wanneer een gebruiker zoekt op de term “marketingbureau”, komt jouw website in de zoekresultaten naar boven.

De spelregels van het gebruik van zoekwoorden

Er zijn spelregels verbonden aan het gebruik van zoekwoorden. In het verleden dachten veel website eigenaren slim te zijn door een zoekwoord zo vaak mogelijk in de tekst te verwerken. Met als gevolg dat teksten niet meer goed leesbaar waren, maar dat ze wel hoog in de zoekresultaten stonden. Die zon gaat niet meer op, want het algoritme van de zoekmachines is in de afgelopen jaar verfijnd en Google kijkt ook naar zaken zoals leesbaarheid, relevante informatie en een beperkt gebruik van zoekwoorden.

Een zoekwoord gebruik je circa anderhalf keer in 100 woorden die je schrijft. Ook synoniemen en de meervoudsvorm tellen mee, dus houdt er rekening mee dat je het zoekwoord of een synoniem hierop niet te vaak gebruikt. Dit wordt ook wel de keyword density genoemd. Zowel een te hoge als een te lage keyword density zorgt ervoor dat Google jouw teksten als minder relevant ziet. Met als gevolg dat je juist lager in plaats van hoger in de zoekresultaten komt te staan.

Waar je op moet letten als je een tekst schrijft

Een tekst heeft altijd een bepaalde opbouw en daar vertellen we later meer over. Het eerste waar je op moet letten als je een tekst schrijft, is dat je dus het zoekwoord niet te vaak gebruikt. Maar er zijn meer zaken waar je op moet letten. Zo mogen alinea’s niet te lang zijn. Alinea’s tussen de 80 en 150 woorden zijn het prettigst om te lezen en Google kijkt hier dus ook streng naar. De alinea’s moeten ook gescheiden worden met een kop. In de basis gebruik je hier de H2 kop voor. Heb je een onderwerp met meerdere subthema’s. Dan kun je de tekst beginnen met een H2 kop en de alinea’s over het bepaalde onderwerp scheiden door gebruik te maken van H3 koppen.

Zorg er ook voor dat teksten goed leesbaar zijn. Je moet immers ook rekening houden met het publiek dat de teksten leest. Teksten met veel vakjargon of te moeilijk taalgebruik zorgt er veel sneller voor dat lezers afhaken. Je kunt het beter simpel houden en iets sneller je punt maken. Dan is de kans op succes het grootst. Een tekst kun je ook het beste intuïtief schrijven en in een later stadium finetunen en bewerken zodat je het juiste aantal zoekwoorden in de tekst hebt verwerkt.

Een tekst moet ook interessant zijn. Zeker als het een iets langere tekst is. Hoe zorg je er dan voor dat lezers de volledige tekst lezen en niet te snel afhaken? Een tekst moet je opbouwen. Met een sterk begin dat lezers beweegt om vooral verder te lezen. Als je in de eerste alinea’s al direct met de deur in huis valt is de kans groot dat de rest van de tekst niet gelezen wordt. Dit kan overigens een goede strategie zijn als je bijvoorbeeld een inhoudelijk tekst voor de zoekmachine schrijft. Voor lezers zijn de eerste alinea’s interessant en de volledige tekst met de juiste zoekwoorden zorgt ervoor dat de zoekmachine de content als relevant ziet en dus ook hoger in de zoekresultaten plaatst.

Hoe ziet een goede tekst eruit?

De grote vraag is natuurlijk hoe een goede tekst eruit ziet en er zijn natuurlijk verschillen in teksten voor landingspagina’s en blogs. Een landingspagina bestaat gemiddeld uit 1500 tot 2000 woorden terwijl blogs minimaal 500 en maximaal 1500 woorden bevat. De spelregels voor het gebruik van zoekwoorden zijn hetzelfde. Daarnaast moet je teksten correct opbouwen. Een landingspagina of een blog bestaan altijd uit een titel, alinea’s van 80 tot 150 woorden en meerdere H2 kopjes. Het is belangrijk dat de zoekwoorden niet alleen in de teksten staan, maar ook terugkomen in de titel en in een deel van de koppen die je gebruikt. Niet in iedere kop, want dan is het risico dat de zoekmachines de tekst bestempeld als irrelevant. Het beste is om het zoekwoord in de helft van de koppen die je gebruikt terug te laten komen.

Niet iedereen is een schrijver

Als je de Nederlandse taal machtig bent en teksten kunt schrijven, wil dat nog niet zeggen dat je ook een schrijver bent. Een schrijver is namelijk niet alleen in staat om in correct Nederlands een tekst te schrijven, maar weet met zijn teksten ook lezers te informeren en te enthousiasmeren. Daarnaast is het belangrijk om ook kritisch naar teksten te kijken en te corrigeren waar dat nodig is. En dan hebben we het nog geeneens over de kennis die je moet hebben om teksten te schrijven die ook door zoekmachines zoals Google als relevant worden gezien.

Teksten laten schrijven

Je kunt het schrijven van teksten dan ook het beste uitbesteden. Aan een expert die niet alleen weet hoe relevante en onderhoudende teksten geschreven moeten worden, maar er ook voor zorgt dat de zoekmachines de content als relevant zien. Goede teksten schrijven is een tijdrovend proces en je kunt dus enorm veel tijd en dus geld besparen als je deze werkzaamheden uitbesteed. Dan kun jij je bezighouden met andere zaken die belangrijk zijn om jouw business te laten groeien.

Wat doet een tekstschrijver?

Een tekstschrijver heeft niet alleen talenknobbel, maar is dus ook in staat om een tekst te schrijven die informeert en enthousiasmeert. Het is ook een groot voordeel als een tekstschrijver kennis van SEO heeft. Zo kan de expert ook teksten schrijven die door zoekmachines als relevant worden gezien. Daarnaast kan een tekstschrijver zich goed inleven in jouw bedrijf, jouw kernwaarden en diensten en/of producten die je aanbiedt en een tekst in de tone of voice van jouw organisatie schrijven.

Een tekstschrijver weet ook als geen ander hoe een tekst moet worden opgebouwd. Met het juiste aantal woorden en alinea’s en het gebruik van de juiste titels en koppen. Zo hoeven teksten nauwelijks aangepast te worden en kunnen deze direct gepubliceerd worden als ze zijn geschreven. Dat scheelt enorm veel tijd en dus ook geld.

Wat kan Wux voor jou betekenen?

Van SEO specialisten tot aan content creators en van webdevelopers tot aan tekstschrijvers. Bij Wux hebben wij een uitgebreid team van specialisten die als geen ander relevante content kunnen creëren. Door ons in te huren weet je zeker dat wij jouw website naar een hoger niveau tillen en door het plaatsen van informatieve en relevante content weet je niet alleen potentiële klanten te bereiken, maar word je als bedrijf ook beter gevonden in de zoekmachines zoals Google. Wij luisteren aandachtig naar jouw wensen en eisen en wij kunnen teksten en content creëren die hier volledig op zijn afgestemd. Zelfs in de tone of voice van jouw organisatie. Zo krijg je unieke teksten en je hebt zelf geen omkijken meer naar het creëren van content. Wij nemen dat voor je uit handen. Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact met ons op!

Kale man met stoppelbaard lachend voor zwart achtergrond

Ferhat Tokbay Lead digital marketeer

Meer over Ferhat

Ik werk al sinds 2017 als online marketeer in verschillende functies. Als copywriter heb ik ervaring op gedaan met het schrijven van pakkende teksten en heb daarnaast bij diverse start-ups als marketeer gewerkt. In deze periode heb ik aan de klantzijde van marketing gewerkt en weet dat bij Wux in te zetten voor onze klanten vanuit bureauzijde.

Met mijn kennis help ik al onze klanten aan het formuleren van een online marketingstrategie, realiseer ik organische groei voor ze via meerdere kanalen en meet deze resultaten via Google Analytics, Ahrefs en Hootsuite. Mijn eerdere werk kan je vinden in onze klantencases.