Inhoudsopgave
De online markt is constant in beweging en dat vraagt om een vliegensvlugge reactie van jouw bedrijf. Je wilt namelijk niet zinken in de zee van trends en ontwikkelingen. Geen zorgen, in dit artikel behandelen we alle trends voor het aankomende jaar waardoor jouw bedrijf mateloos inspeelt op de nieuwste kunstjes op het gebied van marketing, communicatie, social media, technologie en AI.
Trends op het gebied van marketing
Waar moeten we in hemelsnaam beginnen? Dit jaar verandert het marketinglandschap nog sneller dan ooit. Kunstmatige intelligentie blijft reuzensprongen maken en de manier waarop zoekmachines gebruikt worden gaat flink op de schop. Tijd om je digitale marketingstrategie aan te scherpen en feilloos bij te blijven met de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van marketing!
Welkom in de wereld van AI
Als je vorig jaar nog niet op de AI-trein bent gesprongen, dan is dit het ideale moment om dat alsnog te doen. Het gebruik van AI neemt in 2025 namelijk alleen maar toe. Nieuwe tools van Microsoft, Google en Meta treden toe tot de markt terwijl ChatGPT, nog altijd de populairste speler in het veld, inmiddels meer dan 200 miljoen actieve gebruikers telt. En dit aantal lijkt alleen nog maar te gaan groeien.
Als marketeer is het dus van belang om niet achter te blijven op het gebied van AI. Deze technieken kunnen je namelijk steeds beter en accurater ondersteunen bij het opzetten van een goed marketingplan of concept. Met de nadruk op ‘ondersteunen’, want blijf bewust en neem niet alles klakkeloos over wat een chatbot je voorschotelt. Een gezonde dosis factchecken en een persoonlijke touch blijven namelijk net zo belangrijk als meegaan met de huidige trends!
Open je ogen voor het nieuwe zoeken
Ouderwets een woord intikken in je favoriete zoekmachine is zó achterhaald. Volgens Google wordt er maandelijks al meer dan 20 miljard keer per maand gebruikgemaakt van Google Lens, de visuele functie van de zoekmachine. Deze techniek wordt steeds toegankelijker en makkelijker in gebruik en ook de resultaten laten steeds minder te wensen over. Visueel zoeken is de toekomst!
Omdat consumenten dus steeds vaker zoekopdrachten doorvoeren op basis van afbeeldingen, is dit een enorme kans voor bedrijven. Zorg dus dat je jouw SEO-strategie aanpast om ook de meer visueel ingestelde bezoekers te bereiken. Zorg altijd voor afbeeldingen met hoge resolutie op jouw website, optimaliseer de afbeeldingsgrootte en voeg alt-teksten toe aan visuals. Zo blijf je namelijk niet alleen shinen op de eerste pagina van Google, maar rank je ook hoog op het gebied van afbeeldingen.
Minder klikken, meer resultaat
Zero-click marketing is aan een opmars begonnen die dit jaar stevig doorgezet wordt. Vorig jaar ging al bijna 60 procent van de zoekopdrachten niet door naar een externe website en dat wordt dit jaar alleen maar meer. Gebruikers consumeren steeds meer informatie zonder door te klikken naar externe sites en om op deze trend in te spelen is het uiterst belangrijk om een goede contentstrategie op poten te zetten die hierop inspeelt.
Voor bedrijven is het belangrijk om strategisch om te gaan met zero-click marketing. Focus je op waardevolle content in de vorm van antwoorden die gebruikers meteen kunnen lezen om zo de bovenste plaats in de zoekresultaten te veroveren. Misschien niet het directe websitebezoek, maar je vangt wel gedeeltelijk het verlies van eventuele clicks op.
Trends op het gebied van communicatie
Communiceren gebeurt allang niet meer door simpelweg alleen te zenden en te ontvangen. Authenticiteit en transparantie staan dit jaar in de schijnwerpers en ook duurzaamheid is belangrijker dan ooit. Met deze trends en ontwikkelingen op het gebied van communicatie blijft jouw bedrijf ook in 2025 op een toekomstbestendige manier een dialoog aangaan met de doelgroep.
Wees gewoon jezelf
Meer dan ooit verlangen consumenten en bezoekers naar echtheid. Bedrijven die authentieke verhalen vertellen en transparant zijn over hun zaken, verdienen het vertrouwen van hun klanten. Oatly is hier een goed voorbeeld van, die een speciale pagina hebben ingericht om hun misvattingen over de afgelopen jaren te verzamelen en te laten zien wat ze ervan geleerd hebben. Dit jaar zullen bedrijven nog meer waarde gaan hechten aan het begrijpen van hun doelgroep en juist op hun terrein de conversatie op een eerlijke en begrijpelijke manier aan te gaan.
Als communicatieprofessional is het dus van belang om je doelgroep te begrijpen. Wat zijn hun behoeften, welke online ‘taal’ spreken ze en hoe kan jouw bedrijf hier op inspelen om hun vertrouwen te winnen? Een uitgedacht doelgroeponderzoek, een sterk staaltje contentmarketing en een vlotte digitale babbel zijn dit jaar dus van essentieel belang om op de radar van jouw doelgroep te blijven en zo succes te behalen.
Duurzaamheid heeft de toekomst
In 2025 blijft duurzaamheid belangrijker dan ooit in de communicatie vanuit bedrijven. Klanten verwachten dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen voor hun impact op zowel de maatschappij als het klimaat en dankzij de nieuwe regelgeving rondom dit onderwerp wordt het voor sommige bedrijven niet alleen verstandig, maar ook essentieel om over duurzaamheid te (blijven) communiceren.
Vanaf 2025 wordt het voor bedrijven dankzij de nieuwe Europese CSRD-richtlijnen steeds belangrijker om bezig te zijn met duurzaamheid en daarom is het een goed idee om deze aspecten ook dit jaar mee te nemen in de communicatiestrategie. Wees dus niet bang om alle goede dingen te benoemen die jouw bedrijf doet op het gebied van duurzaamheid en maatschappij, maar let wel op dat het niet de boventoon van je communicatie gaat voeren. Transparantie op een natuurlijk manier, dus!
Trends op het gebied van social media
Sociale media blijven ook in 2025 een belangrijk middel om je klanten te bereiken. Niet alleen de traditionele platformen blijven een belangrijk onderdeel van de contentstrategie, maar ook alternatieve platformen worden steeds belangrijker om bij te blijven. Met deze trends en ontwikkelingen blijft jouw bedrijf ook dit jaar bij op het gebied van social media.
Zei er iemand video?
Videocontent steelt nog altijd de show op social media. Vorig jaar ging ook LinkedIn overstag en werd het Reel-format zelfs op het zakelijke platform geïntroduceerd als een toegankelijke en snelle vorm van content. Wil je in 2025 ook slagen op social media, dan is het dus een goed plan om als de wiedeweerga aan de slag te gaan met video!
Om een succesvolle video in elkaar te draaien, is het essentieel om in de gaten te houden wat er op dit moment speelt op de verschillende platformen. Welke trends slaan aan op TikTok, welk onderwerp werkt op LinkedIn en welke hype verovert het internet op Instagram? Inspireer je eigen video’s op basis van deze ideeën, maar doe het wel met je eigen doelgroep en merkidentiteit in het achterhoofd. Zo creëer je content die zowel toekomstbestendig is als trouw aan je eigen cultuur blijft. Win-win!
Verbreed je horizon
Hoewel de traditionele social kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn nog steeds goed blijven werken, zoeken veel consumenten hun sociale snacks in 2025 ook steeds vaker buiten de gebaande paden. Platforms als Pinterest, Twitch en Reddit winnen steeds meer aan populariteit en het is verstandig om die opmars niet te negeren. Uit onderzoek blijkt zelfs dat consumenten steeds meer vertrouwen krijgen in deze ‘niche’-kanalen wanneer zij op zoek gaan naar nieuwe producten en merken.
Het is dus tijd om op deze sociale trein te springen! Maar zoals bij de traditionele sociale platforms, geldt ook hier dezelfde regel: op ieder platform werken andere uitingen. Bol.com heeft dit goed begrepen en speelt perfect in op de doelgroep die zich bevindt op Reddit. Stem je content dus altijd af op het platform waarop je plaats en houd daarbij je eigen branding goed in het achterhoofd. Zo zal jouw bedrijf in 2025 het internet veroveren in de sociaal breedste zin van het woord!
De klant vertrouwt… de klant
Consumenten vertrouwen steeds meer op content die gemaakt wordt door andere gebruikers en dat biedt kansen voor jouw bedrijf. De zogenaamde user-generated content (UGC) straalt een vorm van authenticiteit uit die niet alleen positief overkomt op de klant, maar ook jouw bedrijf in een vertrouwelijk daglicht zet. Vooral de jongere generatie is op zoek naar validatie vanuit andere gebruikers en dat maakt UGC niet alleen effectief, maar ook toekomstbestendig.
Ga dus op zoek naar samenwerkingen met gebruikers en creators die positief zijn over jouw product of dienst. Hun mening kan namelijk meer zeggen dan duizend zelfgemaakte posts en ervoor zorgen dat jouw bedrijf ook betrouwbaar en eerlijk overkomt op de nieuwe generatie klanten. Het vertrouwen van deze generatie is waardevoller dan ooit op social media, dus maak daar gebruik van. Door dit jaar mee te gaan met de ontwikkelingen, heeft jouw bedrijf altijd een streepje voor op de concurrentie.
Trends op het gebied van AI
Uiteraard kan Artificial Intelligence (AI) niet ontbreken op het lijstje van online trends en ontwikkelingen van 2025. Sterker nog, we hebben misschien het beste wel voor het laatst bewaard. AI maakte vorig jaar al een enorme opmars en in het nieuwe jaar dendert de AI-trein vrolijk door. Met deze trends en ontwikkelingen op het gebied van AI blijft jouw bedrijf moeiteloos bij om de nieuwste AI-snufjes succesvol in te zetten voor de groei van jouw merk!
De opkomst van AI-agents
Zonder twijfel is de allergrootste trend in AI-land de opkomst van AI-agents. Deze software kan namens de gebruiker taken uitvoeren, processen automatiseren en zelfs taken zelfstandig uitvoeren. Dit smaakt natuurlijk naar kansen voor jouw bedrijf!
Als AI-agents zich blijven ontwikkelen, kunnen ze namelijk ingezet worden om bijvoorbeeld automatisch onderzoek te doen of content te maken. Een uitstekende kans om je bedrijfsprocessen efficiënter dan ooit in te steken dit jaar. Blijf alleen wel alert, want ook dit jaar blijft de output van AI gevoelig voor fouten en dat kan ten koste gaan van de kwaliteit van jouw merk.
AI wordt steeds zelfstandiger
Science-fiction wordt langzaam realiteit door de razendsnelle evolutie van AI. Systemen kunnen steeds beter opereren met minimaal overzicht van mensen en complexe knopen worden steeds makkelijker doorgehakt. Spannend? Welnee! Het is juist een mooie kans om op in te spelen.
Net zoals AI worden wij ook steeds slimmer over de inzet van deze tools. Kijkend naar de Hype Cycle van Gartner zien we dat generatieve AI, zoals het eerste model van ChatGPT, al over de piek heen is omdat we steeds beter ontdekken wat deze tool niet kan. Hierdoor weten we steeds beter waarvoor we AI wel en niet in kunnen zetten.
Dit jaar is het belangrijk om vroeg in te springen op autonome AI, zodat je snel weet waar je deze tools succesvol voor in moet zetten. Vervang niet simpelweg al je werkzaamheden door AI, maar zet deze tools juist in om je bestaande werkzaamheden sneller en effectiever uit te voeren.
Ontwikkelen met AI
AI is inmiddels al veel meer dan een simpele tool om vragen aan te stellen en antwoorden te ontvangen. Ook op het gebied van softwareontwikkeling gaat AI dit jaar een steeds grotere rol spelen. Tools kunnen namelijk niet alleen code schrijven, maar worden ook steeds slimmer bij de ondersteuning van andere processen en workflows binnen de ontwikkelingstak.
Zowel in de Hype Cycle van 2023 als die van vorig jaar, zitten de tools op het gebied van ontwikkeling enorm in de lift en daarom is 2025 het uitgelezen moment om van die opkomst gebruik te maken. AI kan namelijk een geweldige tool zijn om de productiviteit van ontwikkelaars te verhogen en zo efficiënter te werk te gaan. Tools als GitOps spelen hierin een belangrijke rol, dus maak er gebruik van om op de voorgrond te blijven als het om ontwikkeling gaat.
Het totaalplaatje op het gebied van ervaring
In 2025 speelt AI een belangrijke rol om consumenten van een zo prettig mogelijke ervaring te voorzien. UI- en UX-design draait altijd om de gebruiker en AI kan daarin een mooie volgende stap zetten. Dankzij de inzet van AI kan er namelijk een totaalervaring gecreëerd worden die precies aansluit bij de behoeften en wensen van jouw doelgroep.
Het resultaat? Klanten meer vertrouwen en tevredenheid geven wat uiteindelijk moet leiden tot torenhoge loyaliteit naar jouw merk. Zet AI dit jaar dus in om de klantervaring van jouw product of dienst naar een hoger niveau te tillen.
Ga voor groei in 2025!
Door deze trends en ontwikkelingen te implementeren in jouw strategie zet je een waardevolle stap om jouw bedrijf in 2025 verder te laten groeien. Uiteraard helpen wij graag een handje om die groei verder te realiseren. Met onze jarenlange ervaring met zowel marketing, ontwikkeling en AI weten we precies welke trends, ontwikkelingen en tools we succesvol moeten toepassen om jouw bedrijf te voorzien van een website die werkt.
Nieuwsgierig hoe we dat doen? Onze deur staat voor je open. Plan vrijblijvend een kennismakingsgesprek in en dan bespreken we samen jullie wensen en doelen en stellen we een idee op voor een website die werkt voor jouw bedrijf en je klant!