Inhoudsopgave
Wat is een landingspagina?
Bezoekers komen vaak met een specifiek doel op jouw website. Ze zijn op zoek naar een product of dienst, willen meer informatie of een offerte aanvragen. Een landingspagina is opgebouwd om perfect aan te sluiten op de zoekopdracht van de bezoeker. Wanneer iemand op deze pagina ‘landt’, bijvoorbeeld door op een advertentie in Google te klikken, moet in een oogopslag duidelijk zijn wat de volgende stap is. Bied je bijvoorbeeld een schildercursus aan, dan moet diegene zich direct kunnen inschrijven. Heb je een e-book geschreven wil je dat de bezoeker via deze pagina de e-book kan downloaden of aanvragen. De gewenste actie uitvoeren op deze pagina heet converteren. Op een landingspagina vind je daarom ook zo min mogelijk afleiding, om ervoor te zorgen dat de conversie zo hoog mogelijk ligt. De juiste combinatie van afbeeldingen, call-to-action en tekst is hierbij belangrijk.
Bepaal de inhoud van je landingspagina
Voordat je een landingspagina gaat uitwerken wil je de inhoud scherp hebben. De inhoud moet namelijk relevant zijn voor de bezoeker en diegene overtuigen om klant te worden. Hoe goed ken jij je doelgroep en weet je wel waarom diegene jouw product of dienst afneemt? Een landingspagina is gefocust op een specifiek onderwerp (zoekwoord) en moet dus relevant zijn voor de vraag van de doelgroep. Als je duidelijk hebt wat iemand motiveert om klant te worden, kan je dit gebruiken in jouw landingspagina. Verkoop je bijvoorbeeld auto’s? Dan is je doelgroep in eerste instantie iedereen met een rijbewijs. Kies er in dat geval voor om een landingspagina te maken die gericht is op een kleine doelgroep, zoals gezinnen of forenzen. De content op je landingspagina is dan al een stuk relevanter, waardoor de kans op conversie vergroot wordt.
Waar bestaat een landingspagina uit?
Bij het maken van een landingspagina zijn er een paar belangrijke richtlijnen waar je aan moet denken. Een goede landingspagina moet duidelijk zijn vanaf de eerste seconde, wint het vertrouwen van de bezoeker en weet diegene ervan te overtuigen dat jouw product of dienst zijn exacte vraag weet te beantwoorden.
Als we kijken naar de losse elementen van een landingspagina bestaat deze bijna altijd uit de volgende onderdelen en volgorde.
Onderdelen van een landingspagina
- Een pakkende header met ondertitel
- Duidelijke call-to-action (CTA)
- Teksten met heldere beschrijving
- Scherpe en duidelijke visuele elementen
1. Een pakkende header met ondertitel
Vaak is een van de eerste dingen die je op een pagina ziet de header, de titel van de pagina. Zorg dat de header in een oogopslag duidelijk maakt waar de landingspagina over gaat en weet te overtuigen dat dit aansluit bij de zoekopdracht van de bezoeker. Dus voor iemand die op zoek is naar een schildercursus zou de titel ‘Schildercursus volgen voor beginners’ een goede keuze zijn. Dit laat direct zien waar het over gaat en laat zien of dit de juiste schildercursus is voor het niveau van diegene.
Hieronder wil je een tweede zin met extra informatie of overtuiging, mocht je product of dienst hiervoor lenen. In dit geval zou de tweede zin kunnen zeggen:
‘Haal de schilder in jezelf naar boven tijdens een avond vol creativiteit, onder begeleiding van professionals’
Je kan er ook voor kiezen om in te spelen op een bepaalde emotie, autoriteit uit te stralen of een gevoel van schaarste opwekken. Heb je bijvoorbeeld een tijdelijke aanbieding, dan kan je dit benadrukken. Dit worden ook wel de beïnvloedingsprincipes van Cialdini genoemd en wij schreven al eerder over hoe jij de 7 principes van Cialdini kunt inzetten om de bezoekers van jouw website te beïnvloeden.
2. Duidelijke call-to-action (CTA)
Een call-to-action zorgt ervoor dat een bezoeker direct ziet wat hij moet doen op de landingspagina. Je wilt daarom dat deze bovenaan de pagina staat en een van de eerste elementen is die getoond wordt. Verkoop je een tastbaar product, wil je een afbeelding met een knop om te bestellen. Zoek je mensen die zich in kunnen schrijven voor een schildercursus, plaats je een inschrijfformulier waarop potentiële cursisten zich makkelijk kunnen inschrijven.
Wanneer je jouw CTA’s plaatst moet je aan twee vuistregels denken:
- Bepaal je CTA van tevoren en leg de focus daar op. Ga dus niet voor meerdere CTA’s, want dan weet de bezoeker ook niet meer wat hij moet doen.
- Mobile first: Aangezien 80% van het webverkeer tegenwoordig via een smartphone gaat, wil je dat jouw call-to-action duidelijk zichtbaar is op de telefoon.
3. Teksten met heldere beschrijving
Een landingspagina moet helder beschrijven wat je aanbiedt. Wat maakt jouw aanbod bijzonder ten opzichte van concurrenten? Overtuig je bezoekers door goed en transparant te beschrijven wat jouw toegevoegde waarde voor ze is. Het is belangrijk om vanuit de bezoeker te denken. Schrijf dus niet in producteigenschappen of termen, maar juist in oplossingen voor de klant. Hier wil je onder andere je unique sellings points (USP’s) duidelijk naar voren laten komen. Beoordelingen van andere klanten zorgen ervoor dat je betrouwbaarder overkomt. Als je een hoge score hebt op een vergelijkingswebsite of via Google Mijn bedrijf, dan kan je dit laten zien. Afbeeldingen of cijfers doen het altijd goed als het gaat om beoordelingen of scores. Je kan ook testimonials van tevreden klanten gebruiken om op die manier nieuwe klanten te overtuigen.
4. Scherpe en duidelijke visuele elementen
Een foto zegt meer dan duizend woorden, dus maak daar dan ook slim gebruik van. Kies daarom voor een headerafbeelding die goed aansluit bij het onderwerp van jouw pagina en de bezoeker overtuigt om tot conversie over te gaan. Laat foto’s van jouw product of dienst zien. Iconen zijn perfect om te gebruiken wanneer je je unique selling points wilt visualiseren. Zo trek je de aandacht van de bezoeker naar waar je het wilt hebben, namelijk jouw onderscheidende eigenschappen. Hier komt een staaltje sterk webdesign bij kijken, zodat de landingspagina overzichtelijk blijft.
Voorbeelden van goede landingspagina’s
Een landingspagina kan in vele vormen en stijlen komen. Er is daarom ook geen one-size-fits-all oplossing. Gelukkig kan je wel inspiratie opdoen aan de hand van best cases voor verschillende bedrijven.
VebaBox
Een sterk voorbeeld van een landingspagina die duidelijk en visueel aantrekkelijk is. De CTA is in dit geval het versturen van een formulier en door de combinatie van blauw in zowel het formulier als de iconen springt dit er direct uit.
Netflix
Simpel en zonder poespas – de landingspagina van Netflix komt met een heldere propositie en weet een sterke combinatie van prikkelende tekst en afbeeldingen bezoekers te overtuigen om zich aan te melden.
5 tips voor een goede landingspagina
1. Hou de focus
Als je voor de beste landingspagina wilt gaan, zorg je ervoor dat de focus duidelijk op een onderwerp ligt. De gehele pagina, van begin tot einde, moet in het teken staan van jouw primaire doelstelling. Neem de tijd om een pakkende header te bedenken die in enkele woorden beschrijft wat het onderwerp is en voeg zo min mogelijk afleidende elementen toe.
2. Vermijd overbodige keuzes
Op een goede landingspagina vind je maar een call-to-action. Kies je er toch voor om meerdere keuzes aan te bieden, zorg er dan voor dat een optie duidelijk de beste keuze is. Bied je verschillende pakketten of abonnementen aan, dan kan je een ‘meest gekozen optie’ aanvinken bijvoorbeeld. Zo stuur je de bezoeker alsnog richting de optie die voor jou het meest interessant is.
3. Verzamel social proof
Onderschat het belang van reviews, testimonials en eerdere ervaringen niet. Door het presenteren van positieve meningen van eerdere klanten of experts kan je mensen overhalen om klant te worden. Een tevreden klant blijft namelijk altijd de beste vorm van bevestiging van jouw dienst of product.
4. Optimaliseer je pagina voor mobiel
Tegenwoordig zoeken we bijna alles op via ons mobiel. Grote kans dat je ook deze blog op je smartphone leest. Zorg er dus voor dat je mooie header, afbeeldingen en CTA’s niet wegvallen op een kleiner scherm. Tegenwoordig is het zelfs zo dat WordPress developers of een ander CMS websites mobile first bouwen.
5. Toon een bedankpagina na conversie
Wanneer de bezoeker heeft gedaan wat hij moet doen op jouw landingspagina wil je de beleving compleet maken door een speciale bedankpagina te vertonen. Op deze pagina krijgt iemand een bevestiging, wat de vervolgstappen zijn en eventuele mogelijkheden als ze er toch van af willen zien. Het is ook een uitstekend moment voor upselling of cross-selling. Heeft iemand een whitepaper gedownload over SEO, dan vinden ze misschien andere whitepapers over online marketing ook wel interessant. Laat deze dan ook duidelijk terug komen.
Verzamel leads met jouw landingspagina
Hou deze tips en structuur aan om de beste landingspagina voor jouw product of dienst te maken. Maar een goed opgezette landingspagina is pas de eerste stap. Je wilt hiermee goed vindbaar zijn via Google en bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Onze landingspagina’s zijn ware ‘leadgeneratie machines’ voor onze klanten. Meer weten over hoe webontwikkeling, webdesign en online marketing samen zorgen voor het online succes van onze klanten?