Terug naar begrippenlijst
4 minuten

Quickscan

Een quickscan is een snelle en oppervlakkige analyse van een situatie, organisatie of proces om snel inzicht te krijgen in mogelijke verbeterpunten of knelpunten. Het is een efficiënt hulpmiddel binnen verschillende vakgebieden, zoals marketing, softwareontwikkeling, design en front-end development.

Kale man met stoppelbaard lachend voor zwart achtergrond

Geschreven door Ferhat Tokbay

Zwaaiende emoji

Ferhat Lead digital marketeer

Meer over Ferhat

Inhoudsopgave

De supersnelle reality check

Heb je ooit het gevoel dat iets in je bedrijf, website of (marketing)strategie niet helemaal lekker loopt, maar je geen tijd hebt om een ellenlange analyse te doen? Dan is een quickscan precies wat je nodig hebt! Denk aan een quickscan als een snelle gezondheidscheck, maar dan voor je business, IT-systeem of marketingstrategie. Geen diepgravende operatie, maar een bliksemsnelle scan die meteen laat zien waar de knelpunten en kansen liggen.

Waarom de quickscan vliegensvlugge uitkomst biedt

Tijd is geld, en niemand zit te wachten op eindeloze analyses die voelen als het wachten op de seizoensfinale van je favoriete serie. Een quickscan biedt razendsnel inzicht, vaak binnen enkele uren of dagen, zonder dat je vastzit aan dure consultancytrajecten. Het is een actiegerichte aanpak zonder onnodig gebabbel—alleen toepasbare inzichten waar je meteen mee aan de slag kunt. Bovendien is een quickscan breed inzetbaar, of je nu je gebruikerservaring, cybersecurity of branding onder de loep wilt nemen.

De quickscan in actie

Een quickscan werkt in drie simpele stappen: eerst check je de situatie door data te verzamelen, processen te analyseren of functionaliteiten te testen. Vervolgens spot je wat goed gaat en waar de verbeterpunten liggen. Tot slot krijg je een helder en praktisch advies met concrete aanbevelingen, zodat je direct aan de slag kunt om dingen te fixen. Of het nu gaat om je website, marketingstrategie, IT-omgeving of klantenservice—een quickscan geeft je razendsnel inzicht in wat beter kan!

Veelgestelde vragen

Dit hangt af van het onderwerp, maar meestal enkele uren tot enkele dagen.

Een quickscan is een snelle analyse met globale inzichten, terwijl een audit diepgaander en uitgebreider is.

Ja, afhankelijk van het onderwerp. Bijvoorbeeld een website- of SEO-quickscan kan volledig online gebeuren.

Een quickscan geeft een eerste indruk en richting, maar voor een volledige analyse is vaak aanvullend onderzoek nodig.

Kale man met stoppelbaard lachend voor zwart achtergrond

Ferhat Tokbay Lead digital marketeer

Meer over Ferhat

Ik werk al sinds 2017 als online marketeer in verschillende functies. Als copywriter heb ik ervaring op gedaan met het schrijven van pakkende teksten en heb daarnaast bij diverse start-ups als marketeer gewerkt. In deze periode heb ik aan de klantzijde van marketing gewerkt en weet dat bij Wux in te zetten voor onze klanten vanuit bureauzijde.

Met mijn kennis help ik al onze klanten aan het formuleren van een online marketingstrategie, realiseer ik organische groei voor ze via meerdere kanalen en meet deze resultaten via Google Analytics, Ahrefs en Hootsuite. Mijn eerdere werk kan je vinden in onze klantencases.

Kale man kijkt lachend naar zijn computerscherm
Zwaaiende emoji

Ferhat Digital marketeer

Wil je jouw merk laten groeien en meer klanten bereiken?

Het team van Wux helpt je met strategieën die écht werken. Neem vandaag nog contact op en ontdek hoe we jouw bedrijf elke dag succesvoller kunnen maken.

Meer over marketing