Terug naar begrippenlijst
5 minuten

A/B-testen

Welke elementen werken en wat kan je beter laten varen? Daar kom je achter met A/B-testen! Dit is namelijk een krachtige methode om datagedreven beslissingen te nemen. Door varianten van een element te testen kun je conversies verbeteren, user experience te optimaliseren en risico’s minimaliseren. Door goed gebruik te maken van tools en technieken, kun je direct waarde toevoegen aan je marketing- of productstrategieën. A/B-testen zorgt er dus voor dat jouw uitingen niet alleen werken voor jou, maar ook voor je klanten.

Lachende vrouw op zwarte achtergrond

Geschreven door Anouk Wijnen

Zwaaiende emoji

Anouk Quality engineer

Meer over Anouk

Inhoudsopgave

Van A naar Beter: Hoe werkt A/B-testen?

Bij A/B-testen splits je je publiek op in twee (of meer) groepen. De eerste groep schotel je variant A van een bepaalde uiting voor, terwijl de tweede groep variant B te zien krijgt. Hoewel beide uitingen nagenoeg dezelfde inhoud hebben, zit het verschil in de details. Variant A heeft bijvoorbeeld een andere call-to-action, kleur of titel en zo kan je testen welke variant het beste aanslaat.

Vervolgens analyseer je de resultaten door te kijken naar de conversieratio, klikfrequentie (CTR) of andere KPI’s om de beste conversie-optimalisatie te realiseren. Dit proces verloopt meestal via tools zoals Google Optimize, Optimizely of VWO, die automatisch verkeer verdelen en data verzamelen.
Een eenvoudig voorbeeld van een A/B-test ziet er als volgt uit:

  • Variant A: Een landingspagina met een rode knop.
  • Variant B: Dezelfde landingspagina met een groene knop.

Na de test blijkt dat bezoekers vaker op de groene knop klikken. Dit betekent dat variant B effectiever is.

Een illustratie van twee versies van een webpagina, aangeduid als "A" en "B", met verschillen in opmaak en knoppen

Voor iedere toepassing een test: waar wordt A/B-testen voor gebruikt?

A/B-testen kan in veel verschillende soorten en maten en heeft bij iedere toepassing dezelfde waardevolle uitkomst. Door A/B-testen zo breed mogelijk toe te passen, kan je namelijk de perfecte website, advertentie of campagne opstellen. Enkele van de meestvoorkomende toepassingen van A/B-testen zijn:

  • Webpagina’s: Welke lay-out zorgt voor meer interactie?
  • E-mailcampagnes: Test verschillende onderwerpregels.
  • Advertenties: Welke afbeelding of tekst presteert beter?
  • Prijzen of aanbiedingen: Test welke prijspsychologie het meest effectief is.

Tips voor een succesvolle A/B-test

Om een ideale A/B-test op te stellen, is het belangrijk om de volgende tips in het achterhoofd te houden. Zodoende test je efficiënt en zorgvuldig welke uitingen het beste aanslaan bij jouw publiek:

  1. Test één variabele per keer: Zo weet je precies wat het verschil maakt.
  2. Verzamel voldoende data: Zorg dat je een representatieve steekproef hebt.
  3. Wees consistent: Laat de test lang genoeg lopen om toevalligheden uit te sluiten.
  4. Gebruik de juiste tools: Tools zoals Google Optimize of Optimizely maken het proces eenvoudiger.
  5. Analyseer resultaten zorgvuldig: Kijk niet alleen naar de winnaar, maar ook naar waarom een variant beter presteert.

Veelgestelde vragen

Idealiter duurt een A/B-test 1 tot 2 weken, afhankelijk van je verkeer. Het belangrijkste is dat je genoeg data verzamelt om statistisch significante resultaten te verkrijgen.

Ja, dat heet een multivariate test. Hiermee test je meerdere elementen tegelijk, maar dit vereist meer verkeer en complexere analyses.

Populaire tools zijn Google Optimize, Optimizely, Unbounce en VWO. Elk heeft unieke functies, afhankelijk van je behoeften en budget.

Als er geen duidelijke winnaar is, kan dit komen door een te kleine steekproef of minimale verschillen tussen de varianten. Overweeg grotere veranderingen of een langere testperiode.

Lachende vrouw op zwarte achtergrond

Anouk Wijnen Quality engineer

Meer over Anouk

Ik doe al sinds 2024 ervaring op als Quality Engineer om ervoor te zorgen dat onze projecten op rolletjes verlopen. Van een grondig onderzoek vooraf tot de puntjes op de i ben ik de schakel die ervoor zorgt dat een project van A tot Z klopt. Ik vertaal de wens van de klant naar ons interne team en ons eigen werk terug naar de klant. Zo blijven behoeften en output constant van dezelfde, hoge kwaliteit.

Met mijn kennis zorg ik ervoor dat de kwaliteit die bij ons zo hoog in het vaandel staat, constant gewaarborgd blijft. Mijn eerdere werk vind je terug op mijn profiel of in ons portfolio.

Twee lachende collega's in overleg kijkende naar een computerscherm
Zwaaiende emoji

Remco Back-end developer

Het team van Wux staat voor je klaar om samen te werken aan a/b-testen. Neem vandaag nog contact op om te ontdekken hoe wij bedrijven zoals dat van jou elke dag succesvoller maken.

Kennismakingsgesprek