Deepcrawl
Deepcrawl (inmiddels bekend als Lumar) is een technische SEO-tool die je website tot op de botten scant. Het analyseert duizenden pagina’s op zaken die je met het blote oog (of in Google Analytics) niet ziet en zorgt dat zoekmachines jouw website goed kunnen crawlen, begrijpen én waarderen. Want een mooie website is leuk, maar als Google ‘m niet goed kan lezen, komt niemand erop uit.
Inhoudsopgave
Achter de schermen gebeurt het meeste
Deepcrawl doet wat zijn naam belooft: diep graven. Je voert een crawl uit, en de tool bekijkt je website alsof het een zoekmachinebot is. Daarbij haalt het een berg aan technische inzichten naar boven die je helpen je SEO-structuur te verbeteren.
Je ziet bijvoorbeeld of je pagina’s wel correct worden geïndexeerd, waar canonical-tags ontbreken, of je te veel redirects op elkaar stapelt en waar je interne links niet logisch lopen. Deepcrawl haalt alle technische details naar boven die normaal verborgen blijven, maar wel bepalen of zoekmachines je site goed kunnen crawlen en indexeren.
Geen paniek, wél prioriteit
Deepcrawl laat je niet verdrinken in een berg rode waarschuwingen. Integendeel: de tool helpt je inzien welke technische issues echt dringend zijn en welke je (voor nu) mag negeren. Je krijgt duidelijke prioriteiten mee: wat moet je nú oplossen en wat is gewoon ‘fijn om te fixen’?
Marketeers krijgen me Deepcrawl meer grip op wat belangrijk is en voor developers ontstaan er gerichte to-do’s met context. En voor SEO-specialisten geeft het structuur, overzicht en rust in je hoofd.
Duidelijkheid in je SEO-chaos
Deepcrawl is zo krachtig omdat het een probleem niet alleen signaleert, maar ook meteen context geeft over de ernst, impact en oplossing. De tool helpt je om prioriteiten te stellen en combineert technische diepgang met visueel overzicht.
Je kunt bovendien automatische crawls instellen, zodat je continu de vinger aan de pols houdt. Zijn er plots nieuwe errors? Dan krijg je daar netjes een melding van. Zo blijf je je website optimaliseren, ook tussen grote updates door.
Veelgestelde vragen
Deepcrawl is cloud-based en geschikt voor grote sites, met focus op schaalbaarheid en rapportage. Screaming Frog is desktop-based en sneller voor kleinere crawls.
Het kán, maar meestal is het overkill. Voor kleinere sites zijn tools als Screaming Frog of Sitebulb vaak efficiënter en goedkoper.
Een (betaald) account en basiskennis van technische SEO. De tool is vrij technisch ingesteld en minder geschikt voor beginners.
Nee, het signaleert problemen en helpt je ze te begrijpen en prioriteren. Oplossen moet je nog altijd zelf (of met je webbouwer) doen.
Gerelateerde begrippen
- Backlink
- Below the Fold
- Buyer persona
- Cost Per Action
- Customer Data Platform
- Data-driven marketing
- Deeplink
- E-commerce marketing
- Emoji
- GIF
- Google Passage Ranking
- Interne link
- Lead
- Linkstructuur
- Merkbekendheid
- Micro-momenten
- Nofollow
- Social media feed
- Storytelling
- Thought leadership
- Unique Selling Point
- Voice Search Optimization
- X (Twitter)
- Zoekwoordenonderzoek