Terug naar begrippenlijst

Qualified lead

Niet elke bezoeker op je site is meteen een kansrijke klant. Maar sommige mensen klikken, lezen, downloaden, reageren en passen precies binnen jouw doelgroep. Dát zijn de leads waar je blij van wordt: ze hebben interesse, tonen gedrag dat daarop wijst en sluiten aan bij wat je aanbiedt. Die mensen noemen we qualified leads: gekwalificeerde leads. Ze zijn  een potentiële klant die warm is gemaakt en klaar is voor het volgende contactmoment.

Lachende man met bril op voor zwarte achtergrond, portretfoto

Geschreven door Yannick Vendelmans

Zwaaiende emoji

Yannick Commercieel directeur

Meer over Yannick

Inhoudsopgave

Wat maakt een lead ‘qualified’?

Niet elke lead krijgt zomaar dat stempeltje. Een lead wordt pas ‘qualified’ als ze aan twee voorwaarden voldoen: ze hebben interesse getoond en ze passen bij je ideale klantprofiel.

Hoe je dat bepaalt, hangt af van je organisatie. Vaak kijk je naar gedrag (zoals een brochure downloaden, inschrijven voor een demo of een contactformulier invullen), maar ook naar kenmerken (zoals functie, bedrijfsgrootte of branche). Hoe beter de match, hoe kwalitatiever de lead.

MQL of SQL? Dit is het verschil

Niet elke qualified lead is even ver in het proces. Daarom maken veel marketing- en salesteams een onderscheid in hoe ‘warm’ een lead precies is. Zo kun je gericht bepalen wie je nog informeert, wie je opvolgt en wie je direct een voorstel kunt doen.

Er zijn twee veelgebruikte termen binnen leadkwalificatie die helpen om dat onderscheid duidelijk te maken:

  • Marketing Qualified Lead (MQL): Iemand die marketinginhoud heeft bekeken of gedownload (zoals een e-book, whitepaper of webinar), en interesse toont, maar nog niet klaar is om te kopen.
  • Sales Qualified Lead (SQL): Iemand die verder is in het proces, vaak na beoordeling door het salesteam. Deze lead is klaar voor persoonlijk contact of een concreet aanbod.

Het verschil zit ’m dus in de fase van de klantreis en hoe warm de lead is. Een MQL wil misschien nog even oriënteren, terwijl een SQL al met één been binnen staat.

Veelgestelde vragen

Als iemand interesse toont en past bij je doelgroep of klantprofiel. Bijvoorbeeld na een inschrijving, aanvraag of download.

Dat kan je marketingteam doen (voor MQLs), of je salesteam (voor SQLs). Vaak bepalen ze samen de criteria.

Aan de hand van gedrag (downloads, klikken, aanvragen) en kenmerken (zoals branche, functie of bedrijfsgrootte).

Omdat je tijd en energie wilt steken in leads die echt kansrijk zijn. Zo werk je efficiënter en verhoog je je conversie.

Lachende man met bril op voor zwarte achtergrond, portretfoto

Yannick Vendelmans Commercieel directeur

Meer over Yannick

Al twaalf jaar lang bouw ik websites en webshops. Ongeveer tien jaar geleden zette ik de stap om professionele websites en webshops te ontwikkelen voor bedrijven. Omdat ik in het begin zelf de marketingplannen schreef, de code programmeerde en het ontwerp bedacht ken ik het volledige traject om van een website of -shop een succes te maken. Die aanpak zet ik in voor al onze klanten en weet hiermee een technisch vraagstuk te vertalen naar werkende websites of applicaties die echt resultaat opleveren.

Dit doe ik voor zowel lokale ondernemers als multinationals die in verschillende landen actief zijn. Mijn eerdere werk kan je vinden in onze klantencases of in een van de edities van InZaken, waar ik samen met klanten terugblik op succesvolle samenwerkingen.

Wux medewerker geeft presentatie met marketing collega
Zwaaiende emoji

Sjoerd Teamlead marketing

Wil je jouw merk laten groeien en meer klanten bereiken?

Het team van Wux helpt je met strategieën die écht werken. Neem vandaag nog contact op en ontdek hoe we jouw bedrijf elke dag succesvoller kunnen maken.

Meer over marketing