H2
Een H2 is een HTML-kop die wordt gebruikt als tussenkop in een webpagina. Het is de tweede hiërarchische kop na de H1 (meestal de titel van de pagina). H2’s geven structuur aan je content, maken het overzichtelijk voor je lezer en zijn belangrijk voor zoekmachines die de inhoud van je pagina willen begrijpen.
Inhoudsopgave
Zo leest je content lekker weg
H2’s breken je tekst op in duidelijke blokken. Hierdoor worden lange stukken content leesbaar, scannable én aantrekkelijker om te blijven hangen. Zeker online haken mensen snel af als ze geconfronteerd worden met een lange lap tekst zonder houvast. Een goede H2 geeft context, wekt interesse en nodigt uit om verder te lezen.
Stel dat je een blog schrijft over SEO. Je H2’s kunnen dan bijvoorbeeld onderdelen zijn als: ‘Technische basis’, ‘Zoekwoordenonderzoek’ of ‘Linkbuilding in de praktijk’. Zo weten je lezers waar ze aan toe zijn en snapt Google ook beter waar je pagina over gaat.
Goed voor je bezoeker, goud voor Google
Naast structuur voor je bezoeker, helpt een H2 ook om je content beter vindbaar te maken. Zoekmachines gebruiken koppen om te begrijpen waar een pagina over gaat. Als je zoekwoorden verwerkt in je H2’s (zonder te spammen), geef je Google extra context. Dat draagt bij aan je SEO-score.
Let op: een H2 is technisch een HTML-element. Je CMS regelt dat meestal automatisch als je een tussenkop toevoegt, bijvoorbeeld in WordPress of Webflow. Zorg er wel voor dat de hiërarchie klopt, dus geen H3 zonder eerst een H2.
Zo gebruik je H2’s als een pro
Een goede H2 is kort, duidelijk en bevat waar mogelijk een relevant zoekwoord. Maar bovenal moet hij aansluiten bij de inhoud die eronder volgt. Schrijf je over e-mailmarketing? Dan werkt een kop als ‘Meer opens en kliks? Dit helpt’ beter dan ‘Tips voor optimalisatie’. Houd het menselijk, verrassend en inhoudelijk. Dan trek je niet alleen de aandacht van je lezer, maar ook van zoekmachines.
Veelgestelde vragen
Een subkop die je gebruikt om structuur aan te brengen in je webtekst. Technisch is het een HTML-element.
H1 is de hoofdtitel van je pagina. H2’s zijn subkoppen die de paragrafen structureren.
Niet verplicht, maar het is wel sterk aanbevolen voor de leesbaarheid en SEO.
Zeker. Gebruik er zoveel als nodig om je content logisch op te bouwen.
Gerelateerde begrippen
- 404-pagina
- A/B testing tools
- A/B-testen
- Above the Fold
- Ad copy
- Ad exchange
- Afbeeldingsresolutie
- Affiliate marketing
- Agile development
- Agile marketing
- AI-gegenereerde websites
- AJAX
- Algoritme
- Alt tag
- Anchor tekst
- Aspect ratio
- Bedankpagina
- Below the Fold
- Bezoekersgedrag
- Bitbucket
- Black Hat SEO
- Blogs
- Bounce rate
- Brandbook