Terug naar begrippenlijst

Short tail zoekwoorden

Short tail zoekwoorden zijn korte zoekopdrachten (meestal één of twee woorden) die mensen invoeren in zoekmachines. Denk aan woorden als “schoenen”, “vakantie” of “marketing”. Ze zijn breed, generiek en hebben vaak een gigantisch zoekvolume. En juist dát maakt ze interessant… én lastig. Want waar veel mensen zoeken, is ook veel concurrentie. Iedereen wil bovenaan staan op dat ene populaire woord en dat maakt het moeilijk (en soms duur) om ertussen te komen.

Geschreven door Niels Heijligers

Zwaaiende emoji

Niels SEO specialist

Meer over Niels

Inhoudsopgave

Veel verkeer, weinig intentie

Short tail zoekwoorden leveren veel verkeer op als je erin slaagt om goed te ranken. Maar de zoekintentie is vaak vaag. Iemand die zoekt op “broodrooster”, wil misschien kopen… maar misschien ook vergelijken, oriënteren of gewoon plaatjes kijken.

Daarom zijn short tail termen vooral geschikt als je merk sterk is, je content top is en je álles al goed op orde hebt qua SEO. Ze zijn minder geschikt als je net begint of snel resultaat wilt boeken, dan kun je beter inzetten op long tail zoekwoorden (meer specifiek en met minder concurrentie).

Short tail? Alleen als je weet wat je doet

Short tail zoekwoorden zijn niet verkeerd, maar je moet ze slim inzetten. Bijvoorbeeld als:

Zie short tail zoekwoorden als de etalage van je SEO-strategie: ze trekken mensen aan, maar de verkoop vindt vaak dieper in je website plaats.

Veelgestelde vragen

Short tail zijn korte, brede termen (marketing), long tail zijn langere, specifiekere zoekopdrachten (online marketingstrategie voor mkb opstellen).

Ja, maar ze zijn ook competitief. Ze werken vooral goed als je een sterke SEO basis hebt en bereid bent om erin te investeren.

Meestal één of twee. Zodra een zoekterm drie woorden of meer bevat, valt het onder long tail.

Nee, maar combineer ze slim met long tail varianten. Zo trek je veel bezoekers aan, maar ook daadwerkelijk de juiste.

Niels Heijligers SEO specialist

Meer over Niels

Als mede-eigenaar van Wux zet ik mijn jarenlange SEO-ervaring in voor onze groei en die van onze klanten. Eerder maakte ik van Campings.nl een van de grootste recreatieplatforms van Nederland en heb ik kennis opgedaan in linkbuilding en technische SEO.

Zoekwoordenonderzoek vormt de basis van mijn aanpak: welk zoekverkeer is er en hoe relevant is dat voor onze klanten? Met linkbuilding en structured data zorg ik voor meer zichtbaarheid en meetbare groei.

Kale man kijkt lachend naar zijn computerscherm
Zwaaiende emoji

Ferhat Digital marketeer

Wil je jouw merk laten groeien en meer klanten bereiken?

Het team van Wux helpt je met strategieën die écht werken. Neem vandaag nog contact op en ontdek hoe we jouw bedrijf elke dag succesvoller kunnen maken.

Meer over marketing