Terug naar begrippenlijst

Google Keyword Planner

Zichtbaar zijn in Google begint met begrijpen waar je doelgroep naar zoekt. En nee, dat verzin je niet zelf op een regenachtige middag. Daar is data voor. De Google Keyword Planner laat je zien welke woorden mensen echt intypen in Google inclusief zoekvolume, concurrentie en geschatte kosten per klik.

Geschreven door Sjoerd Hutmacher

Zwaaiende emoji

Sjoerd Teamlead marketing

Meer over Sjoerd

Inhoudsopgave

Kijkje in het zoekgedrag van je doelgroep

De Keyword Planner is onderdeel van Google Ads. Hoewel je niet meteen hoeft te adverteren om de tool te gebruiken, heb je wel een account nodig. Zodra je bent ingelogd, krijg je toegang tot twee hoofdfuncties: nieuwe zoekwoorden ontdekken en zoekvolumes bekijken.

Je ziet hoeveel mensen gemiddeld per maand op een term zoeken, hoe hoog de concurrentie is en hoeveel adverteerders bereid zijn te betalen voor een klik. Handig, toch? Maar let op: de data is soms wat lastig om mee te werken. Je krijgt bijvoorbeeld geen exacte cijfers, tenzij je actief adverteert. Toch is het een krachtige tool om kansen te spotten. Zeker in combinatie met tools zoals Google Trends of AnswerThePublic.

Zoekwoorden die bij je passen

Een goed zoekwoord is niet alleen populair, maar ook relevant. De Keyword Planner helpt je om het verschil te zien tussen brede termen met veel concurrentie en specifieke termen waar je wél op kunt scoren. Denk bijvoorbeeld aan “schoenen” vs. “duurzame hardloopschoenen dames”.

Door slim te filteren, ontdek je welke zoekwoorden passen bij jouw content, product of dienst. Zo voorkom je dat je energie stopt in zoektermen waar je toch geen kans maakt of die helemaal niet passen bij je doelgroep.

Eén tool, twee strategieën

De Google Keyword Planner is geen magische knop die jouw content op de eerste plek zet. Maar het is wel een sterke eerste stap in elk SEO- of SEA-traject. Voor SEO gebruik je het om onderwerpen en termen te bepalen voor je content. Voor SEA om campagnes op te zetten met de juiste zoekwoorden en budgetten.

Laat je niet gek maken door het hoogste zoekvolume. Het draait om relevantie, haalbaarheid én intentie. Wil je scoren op “gratis website maken”, terwijl je maatwerk websites verkoopt? Grote kans dat je bezoekers trekt die niks opleveren. De Keyword Planner helpt je dat soort missers voorkomen.

Veelgestelde vragen

Nee, de tool is gratis. Maar je hebt wel een (gratis) Google Ads-account nodig om in te loggen.

Je ziet concurrentieniveaus per zoekwoord, maar geen specifieke concurrenten of hun advertenties.

Zeker. Hoewel het een advertentietool is, biedt het waardevolle inzichten voor je contentstrategie en organische vindbaarheid.

Ja, je kunt zoekwoordenlijsten downloaden en gebruiken voor je campagnes of contentplanning.

 

Sjoerd Hutmacher Teamlead marketing

Meer over Sjoerd

Al bijna tien jaar help ik organisaties hun online marketing naar een hoger niveau te tillen (van leadgeneratie tot e-commerce). Ik heb zowel aan de knoppen gezeten als aan de strategietafel gezeten, met één doel: complexe vraagstukken terugbrengen naar de essentie en resultaat boeken.

Mijn kracht ligt in het verbinden van kanalen en mensen. SEO, SEA, social, display en CRO werken pas echt als ze op elkaar zijn afgestemd en dat is waar ik het verschil maak. De laatste jaren richt ik me ook op het begeleiden en versterken van marketingteams: kennis delen, zelfvertrouwen bouwen en groei versnellen.

Voor mij is succesvolle marketing niet alleen een kwestie van data, maar ook van dialoog. Korte lijnen, heldere doelen en samenwerken aan iets dat blijft hangen: dat is de basis voor duurzaam resultaat.

Wux medewerker geeft presentatie met marketing collega
Zwaaiende emoji

Sjoerd Teamlead marketing

Wil je jouw merk laten groeien en meer klanten bereiken?

Het team van Wux helpt je met strategieën die écht werken. Neem vandaag nog contact op en ontdek hoe we jouw bedrijf elke dag succesvoller kunnen maken.

Meer over marketing