Decision Modelling
Soms is een beslissing dusdanig afhankelijk van regels, scenario’s en variabelen, dat je die niet zomaar op gevoel kunt nemen. Daar komt Decision Modelling om de hoek kijken. Het is een manier om keuzes (en vooral de logica daarachter) helder in kaart te brengen. Visueel, gestructureerd en zonder ruis.
Inhoudsopgave
Maak je keuzes inzichtelijk
Waar je normaal misschien vertrouwt op ervaring, onderbuikgevoel of vaste procedures die ergens in iemands hoofd leven, helpt Decision Modelling je om die regels expliciet, inzichtelijk en overdraagbaar te maken. Je dwingt jezelf om keuzes niet alleen te nemen, maar ook te onderbouwen: waarom doen we dit zo? Wat zijn de voorwaarden? En wat gebeurt er als er iets verandert?
Door die logica uit te schrijven breng je structuur aan in complexe besluitvorming. Je maakt daarmee zichtbaar:
- Welke beslissingen er zijn
- Welke gegevens je daarvoor nodig hebt
- Welke voorwaarden en uitzonderingen gelden
- Wat het resultaat is van elke route
Dat gebeurt vaak met diagrammen of modellen, bijvoorbeeld volgens de DMN-standaard (Decision Model and Notation).
In deze situaties wil je grip op je keuzes
Decision Modelling komt vooral van pas in situaties waarin beslissingen niet zwart-wit zijn, maar afhangen van meerdere voorwaarden, uitzonderingen of variabelen. Denk aan processen waarin veel regels samenkomen, waarin je consistent en uitlegbaar wilt handelen, of waarin je stappen wilt automatiseren zonder dat er elke keer iemand hoeft mee te kijken. In die context helpt Decision Modelling om grip te houden op je logica en om keuzes schaalbaar en reproduceerbaar te maken. Je ziet het bijvoorbeeld terug in toepassingen zoals:
- Hypotheekacceptatie bij banken
- Verzekeringsclaims beoordelen
- Prijsmodellen bepalen bij complexe producten
- Automatisch aanbiedingen genereren in een webshop
- Leads kwalificeren in je CRM of e-mailmarketingtool
- Beslissen welke content getoond wordt aan welke doelgroep op je website
Door die keuzes te modelleren, kun je ze later makkelijker automatiseren of overdragen aan anderen. En je maakt ze toetsbaar, wat belangrijk is bij compliance of audits.
Samen slimmer beslissen
Het mooie van Decision Modelling is dat het de kloof tussen business en IT kleiner maakt. Je hoeft geen programmeur te zijn om te begrijpen wat het model doet. En dat betekent: betere samenwerking, minder fouten én sneller schakelen als er iets verandert.
Bovendien helpt het je nadenken over de beslissingen zelf. Kloppen de regels nog? Zijn er tegenstrijdigheden? Kun je iets eenvoudiger maken? Het modelleren van een beslissing dwingt je om scherp te zijn en dat is altijd goed. Zeker als die beslissingen invloed hebben op je conversie, gebruikservaring op je website of klanttevredenheid.
Veelgestelde vragen
Nee, bij procesmodellering breng je stappen in een proces in beeld. Bij Decision Modelling zoom je in op de keuzes binnen dat proces.
Zeker niet. Ook in kleinere organisaties met vaste procedures of geautomatiseerde beslissingen kan Decision Modelling veel waarde opleveren.
Veelgebruikte tools zijn bijvoorbeeld Trisotech, Signavio of Camunda. Ook sommige low-code platforms bieden Decision Modelling-functies.
Nee. AI leert van data, Decision Modelling legt expliciet vast hoe beslissingen genomen worden. Je kunt ze wel combineren voor hybride besluitvorming.
Gerelateerde begrippen
- Affiliatenetwerk
- Agile marketing
- Alt tag
- Below the Fold
- Consumentengedrag
- Cross-selling
- Doelgroep
- Domein Autoriteit
- Google Analytics
- Google Discover
- Google Keyword Planner
- Guerrilla marketing
- Low quality content
- Marketing Qualified Leads
- Meta Business Suite
- Mouse tracking
- Neuromarketing
- Nulmeting
- Profit Based Bidding
- Search Engine Optimization
- Social media feed
- Social media marketing
- Vlog
- X (Twitter)