Terug naar begrippenlijst

Banner blindness

Banner blindness is het verschijnsel waarbij bezoekers op websites advertenties (met name banners) volledig negeren. Ze kijken er letterlijk langsheen, vaak zonder het te beseffen. Niet omdat de banners niet zichtbaar zijn, maar omdat hun hersenen ze automatisch filteren als ‘niet relevant’. Hierdoor betaal je dus voor zichtbaarheid, maar krijg je onbedoeld amper aandacht.

Lachende jongeman met bril op en spijkerjack aan, tegen een zwarte achtergrond

Geschreven door Mika de Bruijn

Zwaaiende emoji

Mika Lead digital designer

Meer over Mika

Inhoudsopgave

Als je banner onzichtbaar is

Bezoekers zijn slim. Ze leren razendsnel waar advertenties meestal staan, hoe ze eruitzien en hoe ze die kunnen overslaan. De klassieke banner bovenaan of rechts van de content? Die wordt in veel gevallen onbewust genegeerd. Zeker als het eruitziet als ‘typische reclame’. Herhaling en voorspelbaarheid versterken dit effect alleen maar.

Ook design speelt een rol. Banners die schreeuwerig zijn, te veel afwijken van de rest van de pagina of juist té generiek ogen, vallen juist minder op. Je zou denken: groter is beter. Maar dat geldt alleen als de boodschap relevant is en de context klopt.

Hoe doorbreek je banner blindness?

Het goede nieuws is dat banner blindness niet onvermijdelijk lijkt te zijn. Je kunt het deels voorkomen door anders te denken over vorm en plaatsing. Kies minder voor de hand liggende bannerposities, laat je banner inhoudelijk aansluiten op de pagina en ontwerp creatief: banners die aanvoelen als onderdeel van de content worden veel beter waargenomen.

Denk ook aan dynamische content of interactie: iets dat beweegt, reageert of inspeelt op het gedrag van de gebruiker, valt vaker op. En ja, testen helpt: soms werkt een subtiel ontwerp midden in de tekst beter dan een opvallende creatie bovenaan de pagina.

Veelgestelde vragen

Gebruikers scannen pagina’s gericht en leren automatisch welke delen ze kunnen overslaan, zoals plekken waar vaak advertenties staan.

Ja, op mobiel is de ruimte beperkter. Gebruikers scrollen sneller en banners vallen minder op als ze te standaard geplaatst zijn.

Zeker, zolang je creatief omgaat met design, plaatsing en relevantie. Relevante banners kunnen wél presteren.

Bijvoorbeeld midden in de content of als ‘native’ element. Kies een plek die past bij het leesgedrag van je doelgroep.

Lachende jongeman met bril op en spijkerjack aan, tegen een zwarte achtergrond

Mika de Bruijn Lead digital designer

Meer over Mika

Sinds mijn 16e ben ik serieus bezig met het ontwerpen en bouwen van websites. Wat begon met projecten voor familie en vrienden, groeide al snel uit tot een echte passie. Tijdens een eerdere stage werd het me duidelijk: dit is wat ik wilde doen. Naast het creatieve proces van websites bedenken en realiseren, trok het ondernemerschap me ook enorm aan. Na twee stages bij Wux en diverse freelance opdrachten waarin ik veel leerde over online marketing – van websites tot social media, SEO en ads – besloot ik fulltime bij Wux aan de slag te gaan als Lead Digital Designer, waar ik de vrijheid heb om te doen wat ik leuk vind, samen met collega’s die net zo gedreven.

Man zit achter laptop en toont een AI-agent aan vrouw in wit shirt die ernaast zit.
Zwaaiende emoji

Mika Digital designer

Wil je een website die niet alleen mooi is, maar ook resultaten oplevert?

Het team van Wux ontwerpt gebruiksvriendelijke en conversiegerichte designs die meer zeggen dan duizend woorden. Neem vandaag nog contact op en ontdek hoe we jouw bedrijf elke dag succesvoller kunnen maken.

Meer over webdesign