SEO

Alles wat je moet weten over de Google MUM-update

Als je veel met online marketing bezig bent of als je een SEO specialist bent, dan weet je ook als geen ander dat Google regelmatig updates uitvoert. De zoekmachine blijft continu innoveren om gebruikers beter te kunnen faciliteren. Na de revolutionaire update BERT is het nu de beurt aan Google MUM. In dit blog vertellen we wat de Google MUM-update is en wat er gaat veranderen. Voor zowel de gebruiker als voor website beheerders en eigenaren.

Alles wat je moet weten over de Google MUM-update
Mike

Vragen over dit artikel?

Neem contact op met Mike Cornelisse Contact opnemen

De opvolger van BERT

Google MUM is de opvolger van Google BERT. De laatste revolutionaire update van de zoekmachine die ervoor zorgde dat de content nog meer aansloot op de behoeftes van de gebruikers. Het intelligente algoritme moest de gebruiksvriendelijkheid voor de gebruikers verbeteren en de zoekresultaten van zoektermen veel beter trechteren. Ondanks dat ze daar goed in geslaagd zijn, gaan ze met Google MUM nog een flinke stap verder. Met als resultaat dat Google MUM naar zeggen van de zoekmachinegigant ook 1000 keer krachtiger dan BERT is.

Nog intelligenter

Dat Google al enorm intelligent is wisten we al, maar Google MUM is nog intelligenter. Met de nieuwe update wil Google gebruikers nog beter faciliteren en de juiste content weergeven op specifieke zoekvragen. Zo ontstaan er ook antwoorden op vragen die lastig te beantwoorden zijn en gebruikers kunnen dus vrijwel altijd het antwoord waarnaar zij zoeken vinden. Zelfs antwoord op vragen waar ze helemaal nog niet aan gedacht hebben! Door deze nieuwe stap kunnen gebruikers veel beter gefaciliteerd worden, maar ook website beheerders en eigenaren kunnen nu echt hun autoriteit op hun vakgebied laten gelden!

Mix & Match met Google MUM-update

Met Google MUM verandert er veel aan het algoritme waar de zoekmachine mee werkt. Er worden niet alleen meer pagina’s uit bepaalde gebieden weergegeven, maar websites, afbeeldingen en video’s worden geraadpleegd. En dat in verschillende talen! Ben jij op zoek naar een bepaald product en hoe je dit moet gebruiken? Dan gaat Google internationaal op zoek naar een autoriteit op het gebied van hoe je het product moet gebruiken. Zo krijg je dus niet meer alleen Nederlandse websites met blogartikelen over het product te lezen, maar misschien krijg je ook wel naar het Nederlands vertaalde pagina’s of video’s van een Chinese blogger te zien.

Verbreden van de horizon

Door het verbreden van de horizon heeft Google veel meer data waar ze informatie uit kunnen halen en op die wijze kunnen ze de vragen van gebruikers beter beantwoorden. Dus in eerste instantie heeft vooral de gebruiker veel baat bij de Google MUM-update. Maar realiseer je ook dat de zoekmachine nog slimmer wordt, omdat Google veel beter in kaart kan brengen waar gebruikers precies op zoeken. Dus je levert wel weer een stukje privacy in. In ruil daarvoor krijg je dus wel informatie die echt bij jouw zoekopdrachten past. Of dat nu een bepaalde webpagina, een stukje video of een combinatie van verschillende content bronnen is.

Belangrijke rol voor Google Lens

Google Lens die op de smartphone en in Chrome al goed te gebruiken is, krijgt een nog prominentere rol na de Google MUM-update. Je hoeft niet alleen maar een afbeelding te fotograferen of te kiezen om meer informatie te krijgen, je kunt de afbeelding ook combineren met een specifieke vraag. Zo kan Google de meest waardevolle content serveren en je krijgt dan ook vrijwel een direct antwoord op je vraag over de afbeelding die je hebt gemaakt of hebt geüpload.

Meer context door Google MUM-update

De Google MUM-update gaat beslist voor meer context zorgen, want naast de meest relevante content zal de zoekmachine ook een things to know-box aan de resultaten toevoegen. Zo krijg je nog meer informatie over je zoekopdracht en je krijgt zelfs antwoorden op vragen waar je misschien nog helemaal niet bij hebt stilgestaan. Door het verzamelen van data en deze door de AI te laten analyseren, kunnen veel gebaande paden door andere gebruikers gebruikt worden om jou de meest complete en relevante content te serveren. Hetzij webpagina’s, blogs, shops, afbeeldingen en video’s.

Converseren met Google

De Google MUM-update zorgt er ook voor dat je veel beter met de zoekmachine kunt converseren. Nee, je kunt (nog) niet je dag doorspreken of de zoekmachine als Dr. Phil gebruiken, maar je kunt op basis van je vraag wel vervolgvragen stellen. Bijvoorbeeld als je een review van een product zoekt. In eerste instantie zal Google relevante pagina’s, afbeeldingen en video’s verzamelen, maar je zou ook een vervolgvraag kunnen stellen. Bijvoorbeeld “wat zit er in de doos?”. Google zal in combinatie met je eerdere zoekopdracht verder zoeken naar content die te maken heeft met de doosinhoud van het product. Zo kun je bijvoorbeeld een voorstel krijgen om een stukje unboxing video te bekijken. En vervolgens kan je ook nog eens aan Google vragen om dat stukje voor je af te spelen. Zo kun je in een rap tempo relevante informatie tot je nemen.

Impact van de Google MUM-update

De Google MUM-update heeft een behoorlijk impact op het internetlandschap zoals we dat nu kennen, maar het is een mooie en haast verontrustende stap voorwaarts. Het is nu wel duidelijk dat gebruikers enorm veel profijt van de Google MUM-update hebben, maar hoe zit dat met website beheerders en website eigenaren? Die al enorm veel tijd en energie in optimalisaties hebben gestoken om hoger in de zoekresultaten te komen staan. Moeten zij weer opnieuw beginnen wanneer de Google MUM-update is uitgerold?

Offerte aanvragen

Geïnteresseerd? Vraag een vrijblijvende offerte aan.

Wat verandert er voor website beheerders en bloggers?

Voor website beheerders, website eigenaren, bloggers en vloggers verandert er eigenlijk bizar weinig. Maar je kunt nu wel je autoriteit op een bepaald vakgebied laten gelden. Het kan namelijk zomaar zijn dat je naast veel Nederlandse bezoekers ook veel traffic vanuit het buitenland krijgt, omdat jij als autoriteit wordt gezien en jouw content ook aan gebruikers in andere landen wordt getoond. Enerzijds positief en anderzijds een uitdaging, want je concurreert nu ook niet meer alleen met Nederlandse bloggers over hetzelfde onderwerp. Je moet er rekening mee houden dat je ook de strijd aangaat met internationale concurrenten.

Relevante content blijft de sleutel

Relevante en waardevolle content producten blijft een sleutel tot het succes, want met relevante en waardevolle content kun je autoriteit kweken en meer autoriteit betekent ook hoger in de zoekresultaten van Google. Zo simpel is het! Als je dat al voor elkaar hebt ga je door zoals je bezig bent, maar anders is dit hét moment om met content aan de slag te gaan!

Content completeren

Voorheen gaf je misschien nog weinig om verschillende afbeeldingen en de ALT-tekst van deze afbeeldingen op je website, maar door het niet algoritme word je min of meer verplicht om hier kritischer naar te gaan kijken. Een extra afbeelding of twee met de juiste ALT-teksten kunnen jouw positie binnen de zoekresultaten behoorlijk beïnvloeden. Zowel positief als negatief.

Andere cijfers in Google Analytics

Je moet ook niet raar staan op te kijken als je cijfers in Google Analytics opeens behoorlijk veranderen, want door het nieuwe algoritme kunnen gebruikers sneller relevante content vinden. Ze hoeven feitelijk niet meer jouw website over om tot een goed antwoord te komen. Met als mogelijk uitkomsten dat je meer sessies hebt, maar dat de gemiddelde tijd op de pagina afneemt. Ook de bouncepercentages kunnen wel eens flink omhoog of omlaag gaan schieten. Dit is wel iets om rekening mee te houden.

Hoe kan internetbureau Wux jou helpen?

Onze SEO specialisten zijn continu op de hoogte van wat er zich in de wereld van het internet afspeelt en ook de Google MUM-update is iets waar wij bovenop zitten. Want hoe we het wenden of keren, er komt een verandering in denkwijze en het uitvoeren van SEO strategieën. Daarom is het goed om je huidige SEO strategie te toetsen en aan te laten passen. Zodat jij voorbereid bent op wat komen gaat. Met een grondige analyse kunnen wij de mogelijke pijnpunten blootleggen en oplossingen aandragen. Zodat jouw website of webshop relevant blijft en zelfs nog relevanter wordt!

Wanneer komt de Google-MUM update?

Verrassing! Die is al gaande. Sinds juni 2021 is Google bezig met de uitrol van Google-MUM, maar dat gaat niet over één nacht ijs. Kleine veranderingen in de zoekresultaten zijn zelfs al te zien, maar achter de schermen moet BERT al plaatsmaken voor zijn opvolger. Google rolt MUM gefaseerd uit en dat houdt in dat we nu en in de komende maanden de resultaten hiervan gaan zien en merken. Daarom is het ook belangrijk om nu de koe bij de hoorns te vatten en niet om af te wachten tot de update volledig is uitgerold.

Laat je niet verrassen

Laat je niet verrassen door de updates die Google aan het uitrollen is en start vandaag nog met de nodige optimalisaties om er helemaal klaar voor te zijn. Ook al ben je nu ontzettend goed bezig en boek je goede resultaten. Stilstaan is immers achteruitgaan en zeker na de volledige uitrol kan al dat werk dat je voorkort of nu hebt gedaan voor niets zijn geweest. Daarom is het ook belangrijk om met onze SEO experts in gesprek te gaan, want wij kunnen je precies vertellen waar je rekening mee moet houden en wat er moet gebeuren om jouw relevantie te behouden. Neem daarom vandaag nog contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Offerte aanvragen

Geïnteresseerd? Vraag een vrijblijvende offerte aan.

Gerelateerde blogs

Lees ook andere blogs van de specialisten van Wux. Die uit eigen ervaring en met hun kennis en expertise meer informatie geven over online marketing.

Alle blogs bekijken