Terug naar begrippenlijst

Huisstijlrichtlijnen

Je kent het wel: een logo dat nét even anders staat in de nieuwsbrief dan op de website. Kleuren die net niet kloppen. Of een toon die ineens afstandelijk is op social media, terwijl je normaal juist lekker los communiceert. Herkenbaar? Dan ontbreken er waarschijnlijk goede huisstijlrichtlijnen. Huisstijlrichtlijnen (ook wel een brand guide genoemd) zijn de spelregels voor hoe jouw merk eruit ziet en klinkt. Ze zorgen ervoor dat iedereen (van je designer tot je stagiair) dezelfde lijn aanhoudt.

Lachende jongeman met bril op en spijkerjack aan, tegen een zwarte achtergrond

Geschreven door Mika de Bruijn

Zwaaiende emoji

Mika Lead digital designer

Meer over Mika

Inhoudsopgave

Van los zand naar sterk merk

Zonder richtlijnen is elk stukje communicatie een gok. De ene keer donkerblauw, de andere keer pastel. Soms met een luchtige tone of voice, soms ineens formeel. Dat is niet alleen verwarrend voor je publiek, het ondermijnt ook het vertrouwen in je merk.

Met huisstijlrichtlijnen leg je vast wat werkt voor jouw merk. Welke kleuren horen erbij? Welke lettertypes gebruik je? Hoe staat je logo op een donkere achtergrond? En hoe spreek je je klanten aan: met ‘je’ of ‘u’? Speels of zakelijk? Allemaal keuzes die samen de identiteit van je merk vormen.

Hier let je op bij het opstellen van je richtlijnen

Goede huisstijlrichtlijnen zijn duidelijk, toepasbaar én visueel aantrekkelijk. Het moet geen droge opsomming zijn, maar een gids die inspireert en richting geeft. Denk aan:

  • Logo en variaties: Hoe en waar mag je het logo gebruiken (en vooral ook: hoe niet).
  • Kleurenpalet: De exacte kleurcodes (CMYK, RGB, HEX) en voorbeelden van combinaties.
  • Typografie: Welke fonts gebruik je en in welke hiërarchie?
  • Beeldgebruik: Welke fotografie of illustratiestijl past bij je merk?
  • Tone of voice: Hoe praat je tegen je klanten, intern en extern?

Die laatste wordt vaak vergeten, maar is minstens zo belangrijk. Je visuele stijl is je gezicht, je tone of voice is je stem. En die moeten zeker matchen.

Van rommelige uitingen naar een sterk merkgezicht

De kracht van goede richtlijnen zit ‘m in de herkenbaarheid. Denk aan merken als Tony’s Chocolonely, NS of HEMA. Zelfs als je het logo weglaat, weet je vaak al van wie het is. Dat komt door consistente vormgeving en tone of voice en dat begint allemaal bij huisstijlrichtlijnen.

Bovendien maakt het je werk een stuk makkelijker. Nieuwe collega? Externe ontwerper? Copywriter? Geef ze de brand guide en ze kunnen direct aan de slag, zonder telkens te hoeven vragen: “Mag dit zo?” of “Welke kleur gebruiken we hier ook alweer?”

Geen keurslijf, maar een kompas

Goede richtlijnen knellen niet. Ze geven ruimte om creatief te zijn binnen duidelijke kaders. Zie het als een speelveld: zolang je binnen de lijnen blijft, kun je alle kanten op. Juist dát zorgt voor herkenbaarheid zonder dat je elke uiting hetzelfde maakt.

Veelgestelde vragen

Ja! Juist als klein bedrijf wil je professioneel en herkenbaar overkomen. Goede richtlijnen helpen daarbij, ook als je zelf alles nog doet.

De huisstijl is wat je ziet (logo, kleuren, fonts). Huisstijlrichtlijnen zijn hoe je daarmee omgaat – het zijn de spelregels voor je visuele en tekstuele communicatie.

Dat is wel handig. Zo heb je één centrale plek waar alles staat, die je makkelijk kunt delen met collega’s, bureaus of freelancers.

Zeker. Sterker nog: veel merken splitsen het op in een visuele brand guide en een tone of voice guide. Die samen vormen je complete merkkompas.

Lachende jongeman met bril op en spijkerjack aan, tegen een zwarte achtergrond

Mika de Bruijn Lead digital designer

Meer over Mika

Sinds mijn 16e ben ik serieus bezig met het ontwerpen en bouwen van websites. Wat begon met projecten voor familie en vrienden, groeide al snel uit tot een echte passie. Tijdens een eerdere stage werd het me duidelijk: dit is wat ik wilde doen. Naast het creatieve proces van websites bedenken en realiseren, trok het ondernemerschap me ook enorm aan. Na twee stages bij Wux en diverse freelance opdrachten waarin ik veel leerde over online marketing – van websites tot social media, SEO en ads – besloot ik fulltime bij Wux aan de slag te gaan als Lead Digital Designer, waar ik de vrijheid heb om te doen wat ik leuk vind, samen met collega’s die net zo gedreven.

Man zit achter laptop en toont een AI-agent aan vrouw in wit shirt die ernaast zit.
Zwaaiende emoji

Mika Digital designer

Wil je een website die niet alleen mooi is, maar ook resultaten oplevert?

Het team van Wux ontwerpt gebruiksvriendelijke en conversiegerichte designs die meer zeggen dan duizend woorden. Neem vandaag nog contact op en ontdek hoe we jouw bedrijf elke dag succesvoller kunnen maken.

Meer over webdesign