Terug naar begrippenlijst

CMYK

CMYK is een kleurmodel dat wordt gebruikt in de wereld van drukwerk en grafisch ontwerp. Het staat voor Cyaan, Magenta, Yellow en Key (zwart). Door deze vier basiskleuren in verschillende verhoudingen met elkaar te mengen, kan vrijwel elke gewenste kleur worden gecreëerd.

Geschreven door Krijn Elders

Zwaaiende emoji

Krijn Senior digital designer

Meer over Krijn

Inhoudsopgave

Zonder CMYK geen print

Wanneer je een ontwerp laat drukken (zoals een visitekaartje, flyer of groot reclamebord), wordt er bijna altijd gewerkt in CMYK. Het model is speciaal ontwikkeld voor printers, die in lagen van deze vier kleuren op papier spuiten of drukken. Samen zorgen ze voor het volledige kleurenspectrum dat in drukwerk nodig is.

Het verschil tussen pixels en papier

Waar je op een beeldscherm werkt met RGB (rood, groen en blauw), gebruik je bij drukwerk CMYK. RGB is licht-gebaseerd en werkt door kleuren te mengen met lichtstralen, terwijl CMYK juist met inkt werkt. En omdat licht en inkt anders werken, kan hetzelfde ontwerp er op je scherm anders uitzien dan in druk. Daarom vragen drukkers altijd om bestanden in CMYK aan te leveren.

Zo zie je CMYK terug op straat

Of je nu een magazine maakt, een poster laat drukken of een verpakkingsontwerp aanlevert: zonder CMYK krijg je geen goed eindresultaat. Grafisch ontwerpers werken daarom standaard in dit kleurmodel zodra een ontwerp bedoeld is voor print. Digitale ontwerpen blijven vaak in RGB, maar zodra er gedrukt gaat worden, is de overstap naar CMYK noodzakelijk.

Veelgestelde vragen

Omdat printers werken met inkt in deze vier basiskleuren om bijna elke gewenste kleur te mengen.

RGB is voor schermen en gebruikt licht, CMYK is voor drukwerk en gebruikt inkt.

Ja, bij drukwerk wel. Voor digitale ontwerpen is RGB de standaard.

Bijna alle kleuren, maar sommige felle tinten uit RGB zijn in print minder intens.

Krijn Elders Senior digital designer

Meer over Krijn

Met ruim achttien jaar ervaring in digital design weet ik als geen ander hoe je visuele verhalen vertaalt naar gebruiksvriendelijke, herkenbare en effectieve ontwerpen. Ik heb gewerkt aan uiteenlopende projecten (van branding tot websites) en combineer technische kennis met een sterke creatieve intuïtie.

Mijn kracht ligt in het helder maken van complexe ideeën en het ontwerpen van ervaringen die blijven hangen. Elk project zie ik als een kans om iets te maken dat niet alleen functioneel is, maar ook voelbaar. Want goed design is niet wat je ziet, maar wat je ervaart.

Man met een bril in een paarse trui in overleg met een vrouwelijke collega
Zwaaiende emoji

Mika Teamlead webdevelopment

Wil je een website die niet alleen mooi is, maar ook resultaten oplevert?

Het team van Wux ontwerpt gebruiksvriendelijke en conversiegerichte designs die meer zeggen dan duizend woorden. Neem vandaag nog contact op en ontdek hoe we jouw bedrijf elke dag succesvoller kunnen maken.

Meer over webdesign