Terug naar begrippenlijst

Event Driven Language

In de wereld van softwareontwikkeling is een Event Driven Language een taal die pas iets doet als er iets gebeurt. In plaats van voortdurend controleren of er iets moet gebeuren, wacht het systeem netjes op een signaal. Denk aan een muisklik, een toetsaanslag, een swipe of een inkomend bericht. Zodra zo’n gebeurtenis plaatsvindt, triggert het systeem automatisch een stukje code.

Geschreven door Thijn de Haas

Zwaaiende emoji

Thijn Senior developer

Meer over Thijn

Inhoudsopgave

Jij klikt, de code springt in actie

Voor de eindgebruiker voelt het logisch en intuïtief om op een knop te klikken, waarna er iets gebeurt. Maar achter de schermen moet de software precies weten wanneer en waarom iets moet gebeuren. Event Driven Languages zijn gemaakt om die reacties supersoepel en betrouwbaar te regelen. Perfect dus voor interactieve toepassingen zoals:

  • Webapps
  • Mobiele apps
  • Games
  • Dashboardinterfaces
  • Real-time monitoring systemen

Oftewel: alles waarbij snelheid, gebruiksinteractie en directe feedback belangrijk zijn.

Gebeurtenissen als draaiboek

Stel je software voor als een toneelstuk. In een traditionele taal bepaalt het script wat er wanneer gebeurt, scène na scène. Maar bij een Event Driven Language is er geen vast script. Je bouwt losse scènes die klaarstaan voor het geval er iets gebeurt.

Zo ontstaat een flexibel systeem dat zich aanpast aan de gebruiker of situatie. Er gebeurt alleen iets als er aanleiding voor is. Dat maakt het licht, snel en verrassend efficiënt.

Bekende talen, bekende principes

Event Driven Programming is geen op zichzelf staande taal, maar een manier van werken die ondersteund wordt door veel bestaande programmeertalen. Denk aan JavaScript, Python (met bepaalde frameworks), C#, Java en Node.js.

Met de juiste tools en libraries kun je deze talen inzetten om software te bouwen die leeft, reageert en meebeweegt. Of je nou een chatbot, een spel of een interactieve website bouwt, als er iets moet gebeuren op het moment dat iemand iets doet, dan zit je goed met event driven.

Veelgestelde vragen

Een event is een specifieke gebeurtenis, zoals een klik, scroll, toetsaanslag of een signaal van buitenaf waarop het systeem reageert met een actie.

Nee, het is een programmeerparadigma. Het wordt ondersteund door talen zoals JavaScript, Python, C# en Java.

Als je software maakt die direct moet reageren op gebruikersacties of externe signalen, zoals in apps, games, interfaces of IoT-toepassingen.

Je bouwt efficiënte, flexibele systemen die alleen reageren als het nodig is. Dat scheelt rekenkracht en verhoogt de gebruikerservaring.

Thijn de Haas Senior developer

Meer over Thijn

Mijn programmeeravontuur begon rond mijn twaalfde, toen ik ontdekte dat je met code vrijwel alles kunt maken. Ik begon met het bouwen van kleine projecten en startte al snel mijn eigen hostingdienst, wat me veel leerde over maatwerkcode, serverbeheer en het koppelen aan websites. Deze kennis pas ik nu dagelijks toe in mijn werk aan websites en applicaties.

Als student Applicatieontwikkelaar liep ik drie stages bij Wux, waarbij ik tijdens de eerste stage mijn eerste bedrijf startte, deels op advies van Bo. Deze ervaringen vormden het fundament van mijn rol als lead developer en mede-eigenaar van Wux. Met een constante interesse in nieuwe technieken en het meedenken naar de beste oplossingen, zet ik mijn expertise dagelijks in om complexe vraagstukken op te lossen samen met mijn team.

Zwaaiende emoji

Thijn Senior developer

Op zoek naar slimme software-oplossingen die jouw bedrijf efficiënter maken?

Het team van Wux ontwikkelt maatwerk software die aansluit bij jouw behoeften. Neem vandaag nog contact op en ontdek hoe we jouw bedrijf elke dag succesvoller kunnen maken.

Meer over software