Terug naar begrippenlijst
6 minuten

Prototyping

Prototyping is een proces waarbij een werkend model van een product of interface wordt gemaakt om ideeën te testen, interacties te evalueren en feedback te verzamelen. Het prototype kan variëren van een eenvoudige klikbare mock-up tot een bijna volledig functioneel product. Prototyping is een cruciale stap in het ontwerp- en ontwikkelingsproces, omdat het helpt om fouten te ontdekken en verbeteringen door te voeren voordat een product wordt gelanceerd.

Lachende vrouw op zwarte achtergrond

Geschreven door Anouk Wijnen

Zwaaiende emoji

Anouk Quality engineer

Meer over Anouk

Inhoudsopgave

Wat is prototyping?

Prototyping gaat over het bouwen van een tastbare versie van een idee, zodat je kunt zien hoe een website eruit ziet en functioneert. Een prototype is vaak interactief, wat betekent dat gebruikers kunnen klikken, scrollen of navigeren zoals in een echte website. Dit geeft waardevolle inzichten in hoe een ontwerp werkt en hoe gebruikers ermee omgaan.

Een abstracte weergave van het prototypingproces, met grijze blokken en zwarte gestippelde lijnen die interactiestromen tussen schermen voorstellen. Een groene knop markeert een startpunt of interactie

Waarom is prototyping belangrijk?

Prototyping maakt het mogelijk om ideeën te testen voordat het ontwikkelteam begint met coderen. Het voorkomt kostbare fouten en zorgt ervoor dat het eindproduct aansluit bij de verwachtingen van de gebruiker. Daarnaast helpt prototyping teams om efficiënter samen te werken door een duidelijke visualisatie van het ontwerp te bieden.

Soorten prototypes

Prototypes kunnen variëren in detail en functionaliteit, afhankelijk van de fase van het project:

  • Low-fidelity prototypes: Eenvoudige schetsen of wireframes die de basisfunctionaliteit tonen.
  • High-fidelity prototypes: Gedetailleerde, interactieve ontwerpen die lijken op het eindproduct.
  • Klikbare prototypes: Modellen waarbij gebruikers door schermen kunnen navigeren om de flow te testen.

Tools om prototypes te maken

Er zijn verschillende tools beschikbaar die het maken van prototypes gemakkelijk en efficiënt maken. Figma is een populaire keuze, omdat het zowel low- als high-fidelity prototypes ondersteunt en interactieve functies biedt. Voor veelzijdigheid en gebruiksgemak is Adobe XD een uitstekende optie, waarmee je ontwerpen kunt maken en meteen kunt testen. InVision is ideaal voor teamsamenwerking en het testen van interactieve prototypes, terwijl Sketch vaak wordt gebruikt door UI & UX design vanwege de uitgebreide mogelijkheden om ontwerpen om te zetten in werkende prototypes.

De waarde van prototyping in het ontwerp- en ontwikkelproces

Prototyping is meer dan alleen een stap in het ontwerpproces; het is een krachtig hulpmiddel om ideeën uit te testen en risico’s te minimaliseren. Het stelt ontwerpers en ontwikkelaars in staat om samen te werken en de kloof tussen concept en eindproduct te overbruggen. Door prototypes te testen met gebruikers, worden problemen vroegtijdig opgespoord en kan het eindproduct worden geoptimaliseerd voordat tijdrovende en kostbare ontwikkelingsfasen beginnen.

Veelgestelde vragen

Een wireframe is een statische schets van de structuur, terwijl een prototype een interactief model is dat het gedrag en de functionaliteit van een product simuleert.

Een prototype wordt meestal gemaakt na het wireframingproces en voordat de daadwerkelijke ontwikkeling begint.

De mate van detail hangt af van de fase van het project. Vroege prototypes zijn vaak eenvoudig, terwijl latere prototypes gedetailleerder en interactiever zijn.

Het belangrijkste doel is om ideeën te testen, problemen vroegtijdig op te sporen en ervoor te zorgen dat het eindproduct aansluit bij de behoeften van de gebruiker.

Lachende vrouw op zwarte achtergrond

Anouk Wijnen Quality engineer

Meer over Anouk

Ik doe al sinds 2024 ervaring op als Quality Engineer om ervoor te zorgen dat onze projecten op rolletjes verlopen. Van een grondig onderzoek vooraf tot de puntjes op de i ben ik de schakel die ervoor zorgt dat een project van A tot Z klopt. Ik vertaal de wens van de klant naar ons interne team en ons eigen werk terug naar de klant. Zo blijven behoeften en output constant van dezelfde, hoge kwaliteit.

Met mijn kennis zorg ik ervoor dat de kwaliteit die bij ons zo hoog in het vaandel staat, constant gewaarborgd blijft. Mijn eerdere werk vind je terug op mijn profiel of in ons portfolio.

Man in een donkerblauw overhemd lacht naar zijn collega
Zwaaiende emoji

Yannick Projectmanager

Een website die presteert en groeit met jouw bedrijf?

Het team van Wux bouwt en optimaliseert websites die jouw online succes versnellen. Neem vandaag nog contact op en ontdek hoe we jouw bedrijf elke dag succesvoller kunnen maken.

Meer over websites