Terug naar begrippenlijst
3 minuten

F-patroon

Je stopt uren in je webdesign en schrijft zorgvuldig elke zin uit, maar de harde waarheid is: bezoekers lezen je pagina’s niet, maar scannen ze. En hoe ze dat doen, is vaak volgens het F-patroon. Dit leesgedrag, ontdekt door eye-trackingonderzoek, laat zien dat gebruikers vooral de bovenkant en linkerkant van een pagina bekijken en steeds minder aandacht hebben naarmate ze verder scrollen.

Lachende jongeman met bril op en spijkerjack aan, tegen een zwarte achtergrond

Geschreven door Mika de Bruijn

Zwaaiende emoji

Mika Lead digital designer

Meer over Mika

Inhoudsopgave

De F-scan: Hoe ogen razendsnel over je pagina vliegen

Bezoekers beginnen meestal linksboven, scannen de eerste paar regels, en werpen daarna een snelle blik op de linkerkant van de pagina terwijl ze naar beneden scrollen. Dit creëert een patroon dat lijkt op de letter ‘F’: een sterke horizontale scan bovenaan, een kortere horizontale scan iets verder naar beneden, en een verticale blik langs de linkerkant.

Dit betekent dat belangrijke informatie bovenaan en aan de linkerkant moet staan. Lange lappen tekst zonder visuele onderbrekingen werken niet, omdat de meeste bezoekers simpelweg afhaken voordat ze de essentie bereikt hebben.

Schrijf en ontwerp alsof je lezer haast heeft

Omdat gebruikers webpagina’s scannen in plaats van lezen, moet je ze helpen om snel de kern van je boodschap te vinden. Korte, krachtige koppen trekken de aandacht en visuele elementen zoals opsommingen en tussenkoppen doorbreken de tekst.

Een goed gebruik van witruimte en contrast helpt ook: hoe overzichtelijker een pagina is, hoe makkelijker een bezoeker de belangrijke delen oppikt. Grote, compacte tekstblokken zijn een no-go; verdeel content in hapklare stukken en gebruik vetgedrukte woorden om de belangrijkste termen uit te lichten.

Veelgestelde vragen

Niet altijd. Het wordt vooral waargenomen op tekstzware pagina’s zoals blogs en nieuwsartikelen. Bij visueel sterkere ontwerpen, zoals e-commercepagina’s, kan het leespatroon anders zijn.

Plaats de kernboodschap in de eerste paar zinnen en gebruik duidelijke tussenkoppen. Zorg dat call-to-actions visueel opvallen en niet onderaan verstopt staan.

Ja, al is het patroon daar vaak verticaler. Gebruikers scrollen sneller en letten vooral op de eerste paar regels en opvallende knoppen.

Gebruik tools zoals heatmaps of laat iemand je site bekijken en vraag hen hardop te vertellen waar hun ogen heen gaan. Als ze moeite hebben om snel de belangrijkste informatie te vinden, is er werk aan de winkel.

Lachende jongeman met bril op en spijkerjack aan, tegen een zwarte achtergrond

Mika de Bruijn Lead digital designer

Meer over Mika

Sinds mijn 16e ben ik serieus bezig met het ontwerpen en bouwen van websites. Wat begon met projecten voor familie en vrienden, groeide al snel uit tot een echte passie. Tijdens een eerdere stage werd het me duidelijk: dit is wat ik wilde doen. Naast het creatieve proces van websites bedenken en realiseren, trok het ondernemerschap me ook enorm aan. Na twee stages bij Wux en diverse freelance opdrachten waarin ik veel leerde over online marketing – van websites tot social media, SEO en ads – besloot ik fulltime bij Wux aan de slag te gaan als Lead Digital Designer, waar ik de vrijheid heb om te doen wat ik leuk vind, samen met collega’s die net zo gedreven.

Man zit achter laptop en toont een AI-agent aan vrouw in wit shirt die ernaast zit.
Zwaaiende emoji

Mika Digital designer

Wil je een website die niet alleen mooi is, maar ook resultaten oplevert?

Het team van Wux ontwerpt gebruiksvriendelijke en conversiegerichte designs die meer zeggen dan duizend woorden. Neem vandaag nog contact op en ontdek hoe we jouw bedrijf elke dag succesvoller kunnen maken.

Meer over webdesign