Terug naar begrippenlijst

Contactformulier

Een contactformulier is een digitaal formulier op je website waarmee bezoekers eenvoudig contact kunnen opnemen. Het is vaak het eerste contactmoment tussen jouw organisatie en een potentiële klant. En dat maakt het belangrijker dan veel mensen denken.

Lachende jongeman met bril op en spijkerjack aan, tegen een zwarte achtergrond

Geschreven door Mika de Bruijn

Zwaaiende emoji

Mika Teamlead webdevelopment

Meer over Mika

Inhoudsopgave

Zo haal je meer uit je contactmomenten

Een goed ingericht contactformulier zorgt niet alleen voor meer reacties, maar ook voor betere vragen, slimmere opvolging en een prettigere ervaring voor de gebruiker. Of je nu leads verzamelt, supportvragen ontvangt of reserveringen binnenkrijgt: het formulier is je digitale voordeur.

Zo maak je van je formulier een succes

Een contactformulier draait om het verzamelen van gegevens van potentiële klanten. Maar om dat succesvol te doen, moet het formulier wel duidelijk, snel en gebruiksvriendelijk zijn en passen bij je doelgroep.

Als je wilt dat mensen het formulier ook echt invullen, moet het op de juiste plek staan, de juiste toon hebben en precies genoeg velden bevatten. Als je formulier te kort is, dan mis je informatie. Maar wanneer het te lang is, dan haken mensen af.

Hier let je op bij het maken van een goed contactformulier:

  • Duidelijke call-to-action: Mensen moeten meteen snappen wat er gebeurt als ze het formulier invullen.
  • Relevante velden: Alleen vragen wat je écht nodig hebt.
  • Logische volgorde: Naam, e-mail en bericht, hou het vertrouwd.
  • Mobielvriendelijk ontwerp: Het formulier moet ook op mobiel makkelijk in te vullen zijn.
  • Bevestiging en follow-up: Laat weten dat het goed is aangekomen en wat de volgende stap is.

Door hier bewust over na te denken, haal je meer uit je contactmomenten en laat je meteen een goede indruk achter.

Veelgestelde vragen

Een formulier voelt laagdrempeliger, voorkomt spam en geeft je meteen de juiste informatie.

Op een aparte contactpagina, maar ook slim geïntegreerd op strategische plekken zoals onderaan een productpagina of in een pop-up.

Ja, zolang je rekening houdt met de AVG. Vraag alleen wat je echt nodig hebt en wees transparant over hoe je het gebruikt.

Kijk naar het aantal ingevulde formulieren, de kwaliteit van de reacties en de conversie op pagina’s waar het formulier staat.

Lachende jongeman met bril op en spijkerjack aan, tegen een zwarte achtergrond

Mika de Bruijn Teamlead webdevelopment

Meer over Mika

Sinds mijn 16e ben ik serieus bezig met het ontwerpen en bouwen van websites. Wat begon met projecten voor familie en vrienden, groeide al snel uit tot een echte passie. Tijdens een eerdere stage werd het me duidelijk: dit is wat ik wilde doen. Naast het creatieve proces van websites bedenken en realiseren, trok het ondernemerschap me ook enorm aan. Na twee stages bij Wux en diverse freelance opdrachten waarin ik veel leerde over online marketing – van websites tot social media, SEO en ads – besloot ik fulltime bij Wux aan de slag te gaan als Lead Digital Designer, waar ik de vrijheid heb om te doen wat ik leuk vind, samen met collega’s die net zo gedreven.

seo specialisten in gesprek
Zwaaiende emoji

Yannick Commercieel directeur

Een website die presteert en groeit met jouw bedrijf?

Het team van Wux bouwt en optimaliseert websites die jouw online succes versnellen. Neem vandaag nog contact op en ontdek hoe we jouw bedrijf elke dag succesvoller kunnen maken.

Meer over websites