Hoe doe je goede SEO?
Een goede SEO specialist kijkt naar de content op de website, de techniek en de autoriteit. Een
SEO specialist weet ook precies aan welke knoppen hij moet draaien om ervoor te zorgen dat het
organisch verkeer groeit. Wanneer één van deze drie pilaren niet op orde is, loop je het risico
dat je bezoekers misloopt. SEO is dan ook een bijzondere tak van sport en alleen met hulp van
een SEO specialist kan jij voor meer traffic naar je website zorgen.
Content (laten) maken
Met content bedoelen wij artikelen, landingspagina's en blogs die op jouw website staan. Maar
content is niet alleen tekst. Het kunnen ook afbeeldingen en video's zijn. De SEO specialist
kijkt kritisch naar of de content juist is geschreven en of de afbeeldingen en video's de juiste
informatie bevatten zodat Google deze goed kan indexeren. Waar nodig worden artikelen
herschreven en/of aangepast. Zodat de juiste zoekwoorden in de teksten zijn verwerkt. Een SEO
specialist doet dat in de regel niet zelf, maar samen met een content creator, de afdeling
online marketing of een extern tekstbureau dat gespecialiseerd is in het schrijven van SEO
geoptimaliseerde teksten.
Een SEO specialist kijkt ook of je wel de juiste zaken op het gebied van content doet. Zo wordt
bloggen door veel bedrijven nog geweerd, omdat ze er geen tijd voor hebben of niet de relevantie
zien. Maar bloggen en over actualiteiten schrijven is juist een belangrijk onderdeel om hoger te
ranken. Wanneer je nog niet blogt zal de SEO specialist zeker adviseren om hiermee te beginnen.
Uiteraard kan hij of zij je hierbij helpen.
Technische SEO
Met technische SEO bedoelen wij eigenlijk de techniek achter de website. Dat moet op orde zijn
zodat je website stabiel en snel is en geen defecten heeft. Zoekmachines, zoals Google zijn
enorm streng en kunnen een website minder goed of in extremis helemaal niet indexeren. De SEO
specialist kijkt zorgvuldig naar de techniek en brengt in kaart welke SEO optimalisatie er nodig
is om de website weer relevant te maken.
Allereerst kijkt de SEO specialist naar of Google jouw pagina wel kan vinden. Google stuurt
dagelijks een spider naar de website die deze crawlt. Om Google een handje te helpen heeft een
website sitemaps nodig. De SEO specialist zorgt ervoor dat de sitemaps er zijn en ook goed zijn
ingedeeld. Daarnaast wordt via een robots.txt bestand aangegeven welke pagina's niet geïndexeerd
mogen worden. Bijvoorbeeld de inlogpagina voor het backend van jouw website.
Een SEO specialist kijkt ook naar hoe snel je website is. Google hecht veel waarde aan zowel
snelle als responsie websites. Als er zaken zijn die jouw website onnodig vertragen dan kun je
er van uitgaan dat de SEO expert deze problemen aanpakt.
Autoriteit
Autoriteit is een belangrijk onderdeel van de SEO strategie en website autoriteit verkrijg je
door een goede domeinnaam,
de permalinks en structuur van je website en hoeveel pagina's naar jouw website linken. Dat
laatste wordt ook wel linkbuilding genoemd.
Linkbuilding is belangrijk om autoriteit te kweken, maar ook de domeinnaam, de leeftijd van de
domeinnaam en hoe de pagina's zijn ingedeeld spelen een belangrijke rol in hoe relevant Google
jouw website vindt.
Een goede domeinnaam is een treffende domeinnaam die niet te lang is en ook raakvlakken heeft met
het onderwerp van de website. Het heeft weinig zin om een domeinnaam te kiezen die niets met het
onderwerp of met de diensten of producten die je aanbiedt te maken heeft. Een SEO specialist
kijkt hier ook naar.
De paginastructuur is heel belangrijk en met paginastructuur bedoelen wij hoe de URL's worden
opgebouwd. Google kijkt evenals de SEO experts met een kritisch oog naar de permalinks. Deze
moeten correct zijn om ervan te kunnen profiteren. Een SEO specialist zal ook wijzigingen
aandragen mochten de permalinks niet op orde zijn. Om het duidelijker te maken geven wij een
aantal voorbeelden.
Voorbeeld van een goede permalink:
.../artikelen/seo-specialist
Voorbeeld van een slechte permalink:
.../category/20220214/seo_specialist
Zoekmachine marketing bureau
Wux is hét online marketingbureau dat jou helpt om jouw zichtbaarheid in de zoekmachines te
verbeteren. Met meer dan 14 jaar ervaring hebben wij de kennis in huis
om via technische SEO, linkbuilding en unieke content de zoekmachine optimalisatie voor jouw
website uit te voeren. Hoe gaan wij te werk?
Uitgebreide analyse
Voordat wij de nodige verbeteringen kunnen uitvoeren is het belangrijk om te weten wat de
huidige positie van de website is. We maken inzichtelijk welke zoekwoorden reeds aanwezig
zijn en welke pagina's door de zoekmachine al als relevant worden gezien. Daarnaast kijken
wij ook naar welke zoekwoorden ontbreken en welke pagina's verbeterd moeten worden. Wij
kijken tevens naar de techniek en welke verbeteringen er nodig zijn voor een betere ranking.
Daarnaast kijken wij ook naar de autoriteit van de website.
Plan van aanpak
Na de uitgebreide analyse kunnen wij een duidelijk beeld vormen van wat er moet gebeuren om
de zichtbaarheid van jouw website in de zoekmachine te verbeteren. Het plan van aanpak wordt
uitvoerig met je besproken en je krijgt ook een duidelijk beeld op welk termijn de
verbeteringen aan jouw website worden uitgevoerd. Na het akkoord gaan onze SEO specialisten
driftig aan de slag! De SEO werkzaamheden worden conform afspraak uitgevoerd met als doel om
hoger in Google te komen.
Optimaliseren
Tijdens het optimaliseren wordt de techniek van de website beetgepakt, de juiste content
geschreven en gepubliceerd en worden er actief relevante links naar jouw website vergaard.
Een combinatie van deze drie taken zorgt ervoor dat de zoekmachine jouw website als relevant
gaat zien en hoger in de zoekresultaten plaatst. Met als doel om meer bezoekers naar jouw
website te trekken en een hogere conversie te behalen.
Herhalen
Wanneer alle optimalisaties op het gebied van SEO zijn doorgevoerd is het tijd om te toetsen
of de optimalisaties effect hebben. Zoals eerder omschreven is SEO continu draaien aan
knoppen om ervoor te zorgen dat Google jouw website als relevant ziet en ook blijft zien.
Dat houdt in dat er continu verbeteringen en updates moeten plaatsvinden. Zo garandeer je
dat je actueel en relevant blijft en dat Google je niet alleen meer autoriteit geeft, maar
ook hoger in de zoekresultaten plaatst.
Veelgestelde vragen
Heb je vragen over SEO? Of wil je weten hoe Google te werk gaat? Hieronder vind je antwoorden
op de meest gestelde vragen die betrekking hebben op SEO. Staat een antwoord dat je zoekt er
niet bij? Neem dan contact met ons op! Wij beantwoorden graag jouw vragen met betrekking tot
SEO.
SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. SEO is een specialisme dat zich
richt op het verbeteren van de inhoud op landingspagina's, de techniek van
de website en de linkstrategie.
Een SEO specialist kijkt naar een aantal belangrijke zaken die jouw positie
in de zoekmachines, zoals Google kunnen bepalen. Denk hierbij aan
paginastructuur, de inhoud van de landingspagina's, de laadtijd van een
website en het gebruik van de juiste zoekwoorden.
SEO staat dus voor zoekmachine optimalisatie en SEA betekent zoekmachine
adverteren (Search Engine Advertising). In de regel zorgt SEO voor organisch
(gratis) verkeer naar een website terwijl je met SEA betaalt voor traffic.
Met SEA kun je meer invloed uitoefenen op hoeveel bezoekers er naar jouw
website surfen, maar hier zijn dus wel aanzienlijke kosten aan verbonden.
Voor het optimaliseren van websites, het schrijven van goede content en het
vergaren van relevante links naar jouw website heb je een specialist nodig
die niet alleen weet waar hij of zij mee bezig is, maar ook de tijd heeft om
deze taken naar behoren uit te kunnen voeren. Binnen een organisatie wordt
vaak een SEO specialist aangenomen of het bedrijf kiest ervoor om SEO uit te
besteden aan een online marketingbureau.
Een SEO strategie helpt je om een duidelijk plan van aanpak te maken met wat
er nodig is om je posities in Google te verbeteren. Daarnaast bevat een SEO
strategie ook plannen voor de lange termijn en duidelijke richtlijnen om de
vindbaarheid van jouw website niet alleen te vergroten, maar ook om je
huidige sterke posities in de zoekmachines te behouden. De SEO strategie
wordt in de basis geformuleerd door de SEO specialist.
SEO specialisten zijn mensen met kennis van hoe je een goede SEO strategie
formuleert en deze vertaalt naar concrete acties waarmee je zoekmachine
optimalisatie voor een website of blog kunt uitvoeren. Hiervoor werkt een
SEO expert nauw samen met zowel webdevelopers als de afdeling online
marketing en content creators.
Er zijn enorm veel parameters die bepalen of Google jouw website als relevant
ziet. De belangrijkste onderdelen zijn inhoud met de juiste zoekwoorden waar
je op gevonden wilt worden, een snelle website met een duidelijke
paginastructuur en autoriteit. Deze zaken zorgen er grotendeels voor of de
zoekmachine jouw website relevant vindt en indexeert. Hoe beter je deze
zaken voor elkaar hebt des te hoger je in de zoekresultaten komt te staan.
Lees ook andere blogs van de specialisten van Wux. Die uit eigen ervaring en met hun
kennis en expertise meer informatie geven over online marketing.