Hoe werkt SEA?
SEA is een vrij lastige taak. Zeker als je weinig tot geen ervaring hebt met online marketing.
Het is dus belangrijk dat je een SEA specialist inschakelt die wel de ervaring en expertise
heeft om goede advertenties in te kopen. Advertenties zijn opgedeeld in een aantal categorieën.
Waarbij de tekstadvertenties en display campagnes de meest gebruikte opties zijn. Bij
tekstadvertenties kun je dus bovenaan de zoekresultaten op bepaalde zoekwoorden komen te staan
terwijl je met display ads wordt meegenomen in de online banner campagnes van Google. Of en hoe
vaak jouw advertentie wordt weergegeven is afhankelijk van wat je voor de advertentie biedt en
hoe hoog het budget is dat je beschikbaar hebt gesteld.
Snel resultaat met SEA
Met SEA kun je snel resultaat boeken, omdat alle campagnes en advertenties meetbaar zijn. Je
ziet
precies hoeveel advertenties kosten en hoeveel ze hebben opgeleverd. Je ziet ook welke campagnes
goed scoren en vaak worden aangeklikt, hoe deze converteren en aan welke betaalde advertenties
je
nog kunt sleutelen. Klinkt simpel, toch? Toch is SEA en search engine marketing een pittige
uitdaging. Zeker wanneer je er weinig van snapt en ook niet weet aan welke knoppen je moet
draaien
om tot het beste rendement te komen. Daarom schakel je ook de hulp in van een SEA specialist van
Wux!
Waarom SEA uitbesteden?
SEA is een tijdrovend en continuerend proces waar je een specialist voor nodig hebt. Die precies
weet hoe adverteren in zoekmachines werkt en er ook voor kan zorgen dat je advertenties meer
opleveren dan dat ze kosten. Nu kun je een SEA expert op de loonlijst zetten, maar het is
slimmer om
dit uit te besteden aan een online marketingbureau, zoals Wux. Waar de kennis en de specialisme
aanwezig zijn om met jouw advertenties het maximale resultaat te behalen. Terwijl je zelf tijd
overhoudt om je bezig te houden met andere belangrijke zaken.
Wat doet een SEA specialist van Wux?
De SEA specialisten van online marketingbureaus zoals Wux zijn een expert op het
gebied van
Google ads. Maar er komt veel meer kijken bij het inkopen van betaalde advertenties. Je moet
echt wel weten waar je mee bezig bent. De SEA specialist kijkt dan ook goed naar nieuwe
mogelijkheden om met minder budget meer rendement te scoren. Door een Google keyword planner
opstellen en het online zoekgedrag van klanten te analyseren. Daarnaast kijkt een SEA specialist
ook hoe andere bedrijven in dezelfde tak van sport adverteren en hoe advertentieteksten het
beste kunnen worden opgemaakt.
Analyseren en plan van aanpak
Een willekeurige advertentietekst schrijven en er een smak geld tegenaan gooien om deze vaak
door Google te laten vertonen, is niet de juiste manier om met SEA bezig te zijn. Daarom is
het
belangrijk om data te analyseren en een plan van aanpak op te stellen. Een SEA specialist
zal
hier een hoop tijd en energie insteken. Welke landingspagina's zijn belangrijk? Met welke
zoekwoorden kun je klanten bereiken en welke Google ad werkt voor jouw bedrijf het beste? Je
kunt ervoor kiezen om een budget beschikbaar te stellen waarmee de SEA specialist moet
werken,
maar je kunt er ook voor kiezen dat de SEA specialist aangeeft hoeveel budget er logies is
om
bepaalde doelen te bereiken.
Advertentieteksten opmaken
Iedereen kan wel even een tekstje uit de mouw schudden waarmee je met een beperkt aantal
woorden
een product, dienst of website promoot, maar Google Ads werken net even iets anders. Je moet
echt rekening houden met het aantal tekens dat je mag gebruiken en hoe de campagnes
uiteindelijk
worden weergegeven. De SEA specialist weet dat als geen ander en zal dus ook professionele
advertentieteksten (laten) schrijven. Waarmee het in één oogopslag voor iedereen duidelijk
is
wat je precies adverteert.
Google Ads inplannen
Autoriteit is een belangrijk onderdeel van de SEO strategie en website
autoriteit verkrijg je
De sleutel tot succes is planning en de SEA specialist maakt dan ook een planning die
helemaal
op de bedrijfsactiviteiten op op bijzondere momenten, zoals een week vol met aanbiedingen
zijn
afgestemd. Een SEA specialist kijkt ook goed naar hoe vaak advertenties moeten rouleren en
welke
advertenties niets tot weinig opleveren. Zo kan de SEA expert gericht optimaliseren en voor
een
hogere conversie zorgen. En uiteraard een positieve ROI! Zodat de advertenties die worden
ingepland meer opleveren dan dat ze kosten.
Optimaliseren
SEA is een continuerend proces en met hulp van onze SEA specialist kun je de advertenties
goed
laten converteren en ook een positieve ROI behouden. Door advertenties continu te analyseren
en
te optimaliseren kan een SEA specialist het maximale resultaat behalen. Uiteraard doet de
SEA
specialist van Wux dat voor jou zodat je hier geen omkijken meer naar hebt.
Veelgestelde vragen
Wil je meer weten over SEA, wat search engine advertising inhoudt en waarom je SEA
specialisten nodig hebt? Hieronder vind je de antwoorden op veelgestelde vragen over SEA.
Een SEA specialist houdt zich gedeeltelijk bezig met
zoekmachineoptimalisatie, omdat SEO wel met SEA te maken heeft. SEO en SEA
specialisten werken dan ook vaak samen om tot het beste resultaat te komen.
Inhoudelijk zal de SEO specialist zich bezighouden met
zoekmachineoptimalisatie, maar een SEA expert kan wel bijdragen aan de
nodige verbeteringen.
Een SEA specialist gebruikt meerdere tools om zijn werk te kunnen doen.
Waarbij Google Analytics en Google Adwords de belangrijkste tools zijn. In
Google Analytics kan de SEA specialist veel zaken met betrekking tot het
verkeer analyseren terwijl in Google Adwords advertenties en campagnes
worden gepland en onderhouden.
Er zijn verschillende soorten Google Ads die een SEA specialist kan
inzetten. De meest gebruikte is de tekstadvertentie die op basis van een
zoekwoord wordt ingezet. Deze advertenties worden doorgaans bovenaan de
zoekresultaten geplaatst. De positie van jouw advertentie is afhankelijk van
de relevantie aan het zoekwoord en het budget dat je voor de advertentie
beschikbaar hebt gesteld. Daarnaast kun je als webshop ook direct producten
adverteren in Google Shopping! Echter is Google Shopping wel een compleet
andere tak van sport dan het inzetten reguliere Google ads.
Een SEA specialist zorgt ervoor dat het budget op een correcte wijze wordt
ingezet op de zoekwoorden waar je op wilt adverteren. Een SEA specialist
kijkt ook direct naar de prijs van de biedingen en zoekt methodes om hier
geld op te besparen. Zodat je wel traffic genereert, maar ook een positieve
ROI behoudt. Een speelgoedwinkel in Amsterdam zou bijvoorbeeld beter op de
zoekterm "speelgoedwinkel Jordaan" kunnen adverteren dan op duurdere
zoektermen, zoals "speelgoedwinkel" of "speelgoedwinkel Amsterdam". Een SEA
specialist draait continu aan de knoppen om voor een goed bedrag de meeste
traffic te genereren. Dit is ook een continuerend proces.
Lees ook andere blogs van de specialisten van Wux. Die uit eigen ervaring en met hun
kennis en expertise meer informatie geven over online marketing.